Retorica meritologiei în școală
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
713 5
Ultima descărcare din IBN:
2021-12-21 17:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371.26:316.752 (1)
Educație (14077)
Sociologia culturii. Contextul cultural al vieții sociale (776)
SM ISO690:2012
CALLO, Tatiana. Retorica meritologiei în școală. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2019, nr. 9(129), pp. 10-16. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 9(129) / 2019 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

Retorica meritologiei în școală

The retorica of meritology in school

CZU: 371.26:316.752

Pag. 10-16

Callo Tatiana
 
Agenţia Naţională de Asigurare a Calităţii în Educaţie și Cercetare (ANACEC)
 
Disponibil în IBN: 27 februarie 2020


Rezumat

În articol sunt valorificate un șir de idei ce vizează meritocrația și meritologia din perspectiva solicitărilor venite dinspre școală. Se subliniază faptul că azi trăim într-o perioadă a valorizărilor, a acreditărilor, a ierarhizărilor prin care se pun la proba aprecierii, prin diverse criterii, oameni, activități, instituții. Potrivit teoriilor sociologice actuale, o societate este considerată meritocratică dacă fiecare individ are șansa de a reuși în viață prin școală și dacă reușita școlară se traduce printr-o reușită socială. Meritocrație înseamnă să fii promovat pe merit. În însăși noțiunea de evaluare se include merito-logia, deoarece este definită ca o emitere de judecăți de valoare sau de merit. Se pune în evidență faptul că meritocrația și meritologia sunt noțiuni din sociologie, care indică o formă de guvernământ sau de organizare în care nominalizarea este făcută și sarcinile sunt atribuite pe baza abilității (meritelor) și talentului sau obținerea unui rezultat personal în baza meritului sau a superiorității personale. Meritologia presupune crearea cadrului de șanse egale în afirmarea meritelor elevilor și o selecție ultrarespectuoasă a acestor merite înnăscute sau dobândite personal, diriguindu-le spre merite recunos-cute în plan social. În baza analizelor întreprinse este elaborată formula meritologiei. Prin perspectivele expuse, se susține ideea că evaluarea trebuie sa fie cât mai echitabilă din punct de vedere moral și cât mai exactă din punct de vedere științific. Aceasta este una dintre condițiile fundamentale, esențiale ale meritologiei.

The article develops a series of ideas aimed at meritocracy and meritology from the perspective of school requests. The fact that today we live in a period of valuations, accreditations, hierarchies through which are submited to the test of appreciation, by various criteria, people, activities, institutions insunderlined. According to current sociological theories, a society is considered meritocratic if each individual has the chance to succeed in life through school and if school success translates into social success. Meritocracy means being promoted on merit. Meritology itself is included in the notion of evaluation, as it is defined as an issue of value or merit judgments. It is emphasized that meritocracy and meritology are notions of sociology, which indicate a form of government or organization in which nomination is made and tasks are assigned based on ability (merits) and talent or obtaining a personal result on the basis of merit or personal superiority. Meritology implies the creation of the framework of equal opportunities in affirming the merits of the pupils and an ultra-respectful selection of these merits born or acquired personally, directing them towards socially-recognized merits. Based on the analyzes undertaken, the meritology formula is developed. From the perspectives outlined, it supports the idea that the evaluation must be as morally fair and as scientifically accurate as possible. This is one of the fundamental, essential conditions of meritology.

Cuvinte-cheie
meritocrație, meritologie, merit, calitate, excelență, efort, inteligenţă, evaluare,

meritocracy, meritology, merit, Quality, excellence, effort, intelligence, evaluation