Articolul precedent |
Articolul urmator |
623 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-03-30 20:32 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
008(478) (107) |
Civilizație. Cultură. Progres (818) |
SM ISO690:2012 JABINSCHI, Ion. Avem sau nu nevoie de reamplasarea panoului din mosaic „Arta (atributele artei)” de Mihai Burea. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine: dedicată zilelor europene ale patrimoniului, Ed. 1, 23-24 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Biblioteca Naţională a Republicii Moldova, 2019, Ediția 1, p. 48. ISBN 978-9975-3290-4-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural de ieri – implicații in dezvoltarea societatii durabile de maine Ediția 1, 2019 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural de ieri – implicații în dezvoltarea societății durabile de mâine" 1, Chişinău, Moldova, 23-24 septembrie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 008(478) | ||||||
Pag. 48-48 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În comunicarea de față ne-am propus să punem în discuție problema păstrării unei opere de artă monumentală și anume, a panoului din mozaic Arta (Atributele artei), realizat de Mihai Burea (1972), pe fațada clădirii din strada Kiev, nr. 7, Chișinău (fostul Palat de Cultură al Sindicatelor, sectorul Râșcani). Din păcate acest edificiu a fost demolat (în vara anului 2018), iar panoul propriu zis a fost demontat și conservat pentru a fi reamplasat la o adresă nouă. Scopul cercetării este studiul de demontare, păstrare, conservare cât și remontare a panoului din mozaic, aflat în patrimoniul național. un asemenea gen de lucrări (demontare, depozitare, transportare, restaurare, reconstituire a elementelor mozaicului), în practica țării, noastre nu a fost îndeplinit/efectuat niciodată, până la cazul discutat. Vorbind de mozaic ca element al mediului urban, el este asociat cu arhitectura și conceput pentru a fi admirat de la distanță, de aici apare laconismul și generalitatea lui. Mozaicul este caracterizat prin claritatea conturului, a siluetei, ritmul specific al liniilor, desenul strict, stilizat și armonios. El se află în armonie totală cu arhitectura, evidențiind suprafața plană a peretelui și arhitectonica clădirii, creându-i un aspect cromatic luminos/ armonios deosebit. Ca parte complementară a arhitecturii, mozaicul ca tehnică a picturii monumentale contribuie la definirea individualităţii artistice a construcţiei arhitectonice din care face parte, ilustrând convingător tendinţele existente într-o anumită perioadă și ambianţa în care a fost creat acest ansamblu. În consecinţă, unele picturi murale au ajuns să se identifice într-atât cu monumentele de arhitectură, încât aspectul acestora nici nu mai poate fi conceput fără pictura monumentală respectivă. Exemple în acest sens sunt frescele renascentiste ale Capelei Sixtine, frescele exterioare ale bisericilor din mănăstirile Voroneţ și Suceviţa, mozaicul medreselor din Samarkand, vitraliile catedralelor gotice din Reims, Chartres, Saint-Chapelle etc. |
||||||
|