Suveranitatea RSS Moldoveneşti în anii 1940—1990: de jure şi de facto
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
969 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-16 15:13
SM ISO690:2012
GRAMA, Dumitru. Suveranitatea RSS Moldoveneşti în anii 1940—1990: de jure şi de facto. In: Studii Juridice Universitare, 2009, nr. 1-2, pp. 39-49. ISSN 1857-4122.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii Juridice Universitare
Numărul 1-2 / 2009 / ISSN 1857-4122

Suveranitatea RSS Moldoveneşti în anii 1940—1990: de jure şi de facto


Pag. 39-49

Grama Dumitru
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 20 februarie 2020


Rezumat

The present study presents a characteristic of the juridical status of the SSR Moldova, which in accordance with the provisions of the constitutions of URSS from 1963 and 1977and of our constitutions from 1941 and 1978, was officially a soviet socialist sovereign state, with proper supreme state bodies: legislative, executive and judicial; having the right to elaborate and to endorse the laws of the republic, to have different prerogatives in directing the social-political, economical and cultural domains, but which are really under the dictate of the PCUS leadership and of the supreme bodies of the state power from the Soviet Union.

Studiul dat reprezinţă o caracterizare a statutului juridic al al RSS Moldoveneşti, care, în conformitate cu dispoziţiile constituţiilor URSS din 1936 şi din 1977 şi a constituţiilor noastre din 1941 şi din 1978, oficial era un stat sovietic socialist suveran, cu organe supreme de stat proprii: legislative, executive şi judecătoreşti; avînd dreptul de a elabora şi de a adopta legile republicii, de a dispune de diverse prerogative în dirijarea domeniilor social‑politice, economice şi culturale, dar care, realmente, se afla în totalitate sub dictatul conducerii PCUS şi al organelor supreme ai puterii de stat din Uniunea Sovietică. Drept consecinţă suveranitatea RSS Moldoveneşti de facto avea un caracter formal‑declarativ, deoarece competenţa şi atribuţiile organelor de stat ale RSS Moldoveneşti, stipulate prin dispoziţiile constituţionale.