Valorile constructiviste ale înţelegerii în didactica textului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
684 35
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-14 08:23
SM ISO690:2012
GHICOV, Adrian. Valorile constructiviste ale înţelegerii în didactica textului. In: Materialele Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice: Științe exacte, Ed. 1, 10-11 martie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea de Stat din Tiraspol, 2018, Vol. 1, pp. 7-17. ISBN 978-9975-76-229-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Materialele Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice
Vol. 1, 2018
Conferința "Materialele Conferinței Republicane a Cadrelor Didactice"
1, Chişinău, Moldova, 10-11 martie 2018

Valorile constructiviste ale înţelegerii în didactica textului


Pag. 7-17

Ghicov Adrian
 
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei
 
 
Disponibil în IBN: 13 februarie 2020


Rezumat

The article explores the idea that constructivist education implies the building of relationships, the prevalence of the logic of liberty and plurality, the offering of cognitivist and constructivist models, which thus produce learning through research and construction. By stating the role of the real-life environment, knowledge is being created, based on the exploration of possibilities, skills, and attitudes. Therefore, the issue of pupils’ participation in this construction, comprehension, and interpretation, through dynamic interactive relationships, while appealing to research or solving problematic situations, is as relevant as ever. By adapting the constructivist methodology for pedagogical use we are able to objectify knowledge by confronting it with other solutions and interpretations. When they are approached in the education space, texts become manifestations of norms with various degrees of power, since every text contains a “packed” meaning. Therefore, text interpretation is an activity situated within the relation between the text taken as reference, a real situation and a course of action that is being deliberated on. The degree to which a text that is being interpreted by a student may help in the understanding of a real situation, in order to help choose a specific course of action, constitutes the main methodological problem of text didactics. Thus there are several distinct taxonomies of comprehension we denote in the context of text comprehension: meaninggenerating comprehension, cognitive comprehension, and significant comprehension. The study illustrates the fact that denotative texts may have different functions in the educational process, but their main attributions are still two: informing and forming. The educational consequences of the denotative text materialise in the building of students’ capacity for observation. It is through such texts that the student will better access the realities of life. And therefore text didactics, as a dimension of general education, is concerned with educating the student through the application of various types of texts in educational practice. When used in education these texts have the mission of supporting the students’ search for answers to the challenges of today, their selfassessment and self-formation as readers that had been both informed and formed based on this type of text.

 Prin acest material se pune în valoare ideea că învăţământul constructivist prevede crearea diverselor relaţii, dominarea logicii libertăţii şi pluralităţii, oferirea de modele cognitiviste şi constructiviste, astfel producându-se învăţarea prin cercetare şi construcţie, prin afirmarea rolului mediului real, cunoaşterea se construieşte, se creează, bazându-se pe valorificarea potenţelor, abilităţilor, atitudinilor. Prin urmare, este actuală problema participării elevilor în construcţie, înţelegere, interpretare, prin relaţii interactive dinamice, cu apelul la cercetări sau rezolvări de situaţii problematice. Prin metodologia constructivistă adaptată pedagogic, putem obiectiva cunoaşterea prin recursul la confruntarea cu alte soluţii, interpretări.  Prin abordarea lor în spaţiul educaţional, textele devin manifestări ale unor norme cu puteri diferite, în text fiind „împachetat” un sens. Interpretarea textului este deci o activitate situată în cadrul relaţiei dintre text luat ca referinţă, o situaţie reală şi un curs de acţiune supus deliberării. Măsura în care un text interpretat de elev poate ajuta înţelegerea unei situaţii reale, în vederea alegerii unui curs de acţiune şi constituie principala problemă metodologică în didactica textului. Astfel, în  contextul înţelegerii textului se atestă câteva taxonomii distincte de înţelegere: înţelegerea semantizantă, înţelegerea cognitivă şi înţelegerea semnificativă. Se ilustrează faptul că în procesul educaţional textele denotatoare au funcţii diferite, însă principale rămân a fi două: informarea şi formarea. Consecinţele educaţionale ale textului denotator se materializează în formarea capacităţii de observare a elevilor. Prin astfel de texte elevul accede mai uşor în realul vieţii. Aşadar, didactica textului, ca o dimensiune a educaţiei generale, presupune educaţia elevului prin aplicarea diverselor tipuri de texte în practica educaţională. Aceste texte, utilizate în procesul educaţional, au menirea să sprijine căutarea răspunsurilor la provocările zilei de azi, la faptul cum poate elevul să se autoaprecieze şi să se autoformeze, fiind un elev informat, dar şi format în baza acestui tip de text.

Cuvinte-cheie
constructivist methodology, learning through construction, comprehension, pro-text, denotative text, text network