Dramaturgia națională la teatrul radiofonic in anii 1950—1960
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
827 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-26 01:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.096(478) (2)
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (547)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana, ALEXEI, Ludmila. Dramaturgia națională la teatrul radiofonic in anii 1950—1960 . In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2019, nr. 2(35), pp. 58-62. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 2(35) / 2019 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Dramaturgia națională la teatrul radiofonic in anii 1950—1960

National dramaturgy at the radio theater in the 1950s—1960s

CZU: 792.096(478)

Pag. 58-62

Ghilaş Ana1, Alexei Ludmila2
 
1 Institutul Patrimoniului Cultural,
2 Radio Moldova
 
 
 
Disponibil în IBN: 28 ianuarie 2020


Rezumat

Obiectul cercetării îl constituie evoluția Teatrului radiofonic din Republica Moldova, începând cu anii ’50 ai secolului XX, specificându-se rolul dramaturgiei naționale în dezvoltarea acestui gen artistic în contextul timpului (anii 1950-1960), dar și în educarea cultural-estetică a receptorului. Demersul este unul introductiv la tema respectivă și se bazează, în principiu, pe metoda istorică de investigare, cu elemente de analiză estetică a discursului teatral de acest tip. Anticipând cu o scurtă caracteristică a radio-teatrului, se evidențiază contextul apariției și activității Teatrului radiofonic la Radioul Național în anii 1950-1960, când se manifesta o „descătușare” creativă și spirituală, specifică perioadei respective. Actorii de la Teatrul Dramatic „A.S. Pușkin” și de la Teatrul „Luceafărul” au interpretat roluri în spectacolele „Copiii și merele” de C. Condrea, „Două vieți și a treia” de F. Vidrașcu, „Casa Mare” de I. Druță ș.a., care au contribuit la afirmarea acestei arte dramatice verbal-sonore.

The object of the present research is the evolution of the radio theater in the Republic of Moldova, starting with the 50s of the 20th century, but also in the cultural-artistic education of the receiver. The approach is an introduction to the respective theme and it is based, as a rule, on the historical method of investigation with elements of aesthetic analysis of the theatre discourse of this type. Anticipating with a brief characteristic of the radio- theater, emphasis is laid on the context of the appearance and activity of the Radio Theater on the national radio in the years 1950-1960, when a creative and spiritual “disengagement”, specific to the respective period, was manifested. Actors from the “A.S.Pushkin and the “Luceafărul” Theatres performed the roles in the plays “Children and Apples” by C.Condrea, “Two Lives and the Third One” by F.Vidrascu, “Casa Mare” by I.Druta etc. that contributed to the affirmation of this dramatic verbal-phonic art.

Cuvinte-cheie
Teatru radiofonic, context sociocultural, dramaturgie națională, conflict moral-psihologic,

radio-theater, socio-cultural context, national drama, moral-psychological conflict

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Ghilaş, A.S.</creatorName>
<affiliation>Institutul Patrimoniului Cultural, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
<creator>
<creatorName>Alexei, L.</creatorName>
<affiliation>Radio Moldova, Moldova, Republica</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Dramaturgia națională la teatrul radiofonic in anii 1950&mdash;1960  </title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2019</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISSN' relationType='IsPartOf'>2345-1408</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject>Teatru radiofonic</subject>
<subject>context sociocultural</subject>
<subject>dramaturgie națională</subject>
<subject>conflict moral-psihologic</subject>
<subject>radio-theater</subject>
<subject>socio-cultural context</subject>
<subject>national drama</subject>
<subject>moral-psychological conflict</subject>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>792.096(478)</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2019-12-27</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Journal article</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Obiectul cercetării &icirc;l constituie evoluția Teatrului radiofonic din Republica Moldova, &icirc;ncep&acirc;nd cu anii &rsquo;50 ai secolului XX, specific&acirc;ndu-se rolul dramaturgiei naționale &icirc;n dezvoltarea acestui gen artistic &icirc;n contextul timpului (anii 1950-1960), dar și &icirc;n educarea cultural-estetică a receptorului. Demersul este unul introductiv la tema respectivă și se bazează, &icirc;n principiu, pe metoda istorică de investigare, cu elemente de analiză estetică a discursului teatral de acest tip. Anticip&acirc;nd cu o scurtă caracteristică a radio-teatrului, se evidențiază contextul apariției și activității Teatrului radiofonic la Radioul Național &icirc;n anii 1950-1960, c&acirc;nd se manifesta o &bdquo;descătușare&rdquo; creativă și spirituală, specifică perioadei respective. Actorii de la Teatrul Dramatic &bdquo;A.S. Pușkin&rdquo; și de la Teatrul &bdquo;Luceafărul&rdquo; au interpretat roluri &icirc;n spectacolele &bdquo;Copiii și merele&rdquo; de C. Condrea, &bdquo;Două vieți și a treia&rdquo; de F. Vidrașcu, &bdquo;Casa Mare&rdquo; de I. Druță ș.a., care au contribuit la afirmarea acestei arte dramatice verbal-sonore.</p></description>
<description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>The object of the present research is the evolution of the radio theater in the Republic of Moldova, starting with the 50s of the 20th century, but also in the cultural-artistic education of the receiver. The approach is an introduction to the respective theme and it is based, as a rule, on the historical method of investigation with elements of aesthetic analysis of the theatre discourse of this type. Anticipating with a brief characteristic of the radio- theater, emphasis is laid on the context of the appearance and activity of the Radio Theater on the national radio in the years 1950-1960, when a creative and spiritual &ldquo;disengagement&rdquo;, specific to the respective period, was manifested. Actors from the &ldquo;A.S.Pushkin and the &ldquo;Luceafărul&rdquo; Theatres performed the roles in the plays &ldquo;Children and Apples&rdquo; by C.Condrea, &ldquo;Two Lives and the Third One&rdquo; by F.Vidrascu, &ldquo;Casa Mare&rdquo; by I.Druta etc. that contributed to the affirmation of this dramatic verbal-phonic art.</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>