Forme inovaționale de promovare și valorificare a patrimoniului cultura
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
761 30
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-10 12:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
008(478) (107)
Civilizație. Cultură. Progres (818)
SM ISO690:2012
COSOVAN, Veronica. Forme inovaționale de promovare și valorificare a patrimoniului cultura. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 11, 29-31 octombrie 2019, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2019, Ediția 11, pp. 70-71. ISBN 978-9975-84-104-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 11, 2019
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
11, Chișinău, Moldova, 29-31 octombrie 2019

Forme inovaționale de promovare și valorificare a patrimoniului cultura

CZU: 008(478)

Pag. 70-71

Cosovan Veronica
 
Biblioteca Naţională a Republicii Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 ianuarie 2020


Rezumat

Patrimoniul cultural reprezintă moștenirea generațiilor trecute, percepută de oameni ca find o reflecție și expresie a evoluției valorilor, credinței, cunoștințelor și tradițiilor derivate din experiența dobândită prin progres. Acesta rezultă din interacțiunea dintre oameni și societate, transmisă posteriorității. Cercetătorii consideră că particularitatea epocii actuale este marcată de două mari transformări. Prima se referă la procesul de formare a unei noi paradigme culturale, pe când cea dea doua vizează dezvoltarea galopantă a domeniului comunicațiilor tehnologice. Metamorfozele sociale – răsfrânt și asupra bibliotecii, resimțite puternic nu doar asupra întregului sistem de resurse a bibliotecii dar și asupra rolului bibliotecii pentru societate, prin extinderea și diversificarea funcțiilor ei. Schimbările în cauză generează noi modele de dezvoltare a bibliotecii, care asigură viabilitatea acesteia ca instituție multifuncțională în contextul unei societăți a cunoașterii integratoare și contribuie totodată la schimbarea percepției societății moderne, prin crearea imaginii pozitive, datorită accesului gratis la resursele sale și nu numai. În studiul de față autoarea relatează despre experiența Bibliotecii Naționale în dezvoltarea noilor forme de promovare a patrimoniului național prin implementarea unui nou serviciu – crearea Muzeului Cărții în cadrul secției Carte veche și rară. Subiectul este centrat pe activitatea Muzeului Cărții, direcțiile de acțiune și instrumentele utilizate în promovarea patrimoniului cultural. Implementarea unei astfel de experiențe a fost marcată de creșterea colecțiilor patrimoniale de unicat, interesul și grija față de valorificarea patrimoniului documentar, dar și de conturarea unei noi funcții a bibliotecii, cea memorială, care în ultimii 10 ani este tot mai des abordată de către specialiștii în domeniu. Pornind de la viziunea Muzeului Cărții, care vizează crearea legăturii între patrimoniu – educație – cultură, între trecut și prezent, putem cu certitudine afirma că biblioteca își consolidează poziția sa ca centru al culturii naționale și contribuie la revigorarea memoriei colective a societății moderne, la aprecierea și punerea în valoare a patrimoniului cultural. Noua formă inovațională de promovare și valorificare a patrimoniului cultural va permite includerea Bibliotecii Naționale în intinerarul turismului cultural moldovenesc.