Relaţia psihologism – teatralitate în discursul narativ al lui I. Druţă
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
748 12
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-08 11:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1-2(478).09 (23)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2086)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana. Relaţia psihologism – teatralitate în discursul narativ al lui I. Druţă. In: Arta , 2019, nr. 2(AAV), pp. 97-101. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3597299
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2019 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Relaţia psihologism – teatralitate în discursul narativ al lui I. Druţă

The relation psychologism - theatricality in Ion Druţă’s narrative discourse

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3597299
CZU: 821.135.1-2(478).09

Pag. 97-101

Ghilaş Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Teze de doctorat:
 
Disponibil în IBN: 23 ianuarie 2020


Rezumat

Obiectul de studiu în acest articol îl constituie rolul psihologismului în reliefarea/crearea teatralităţii în textul literar narativ. Categorie estetică ce se află la intersecţia dintre psihologie, filosofie şi artă, psihologismul este abordat în baza metodelor inter- şi transdisciplinare, având ca suport discursul narativ al lui I. Druţă. Viziunea artistică a acestui autor demonstrează, în mare măsură, că sinteza artelor, a formelor de expresie plastică are un rol anume în crearea teatralităţii nu doar în dramaturgia, ci şi în proza sa. Vom avea în vizor relaţia dintre psihologie, artă literară şi cea teatrală în manifestarea lor sincretică într-un text epic şi în posibilitatea/perspectiva receptării acestuia, evidenţiind că în discursul narativ druţian, psihologismul ca modalitate de transfigurare artistică a realităţii (în special, gestul, descrierea psihologică şi naraţiunea psihologică, peisajul, detaliul artistic ş.a.) contribuie la crearea teatralităţii în acest tip de discurs.

The object of study in this article is the role of psychologism in highlighting / creating theatricality in the narrative literary text. Being an aesthetic category that is at the intersection of psychology, philosophy and art, psychologism is approached on the basis of inter- and trans-disciplinary methods, having as support Ion Druţă’s narrative discourse. The artistic vision of this author shows, to a large extent, that the synthesis of the arts, of the forms of plastic expression has a specific role in creating theatricality not only in his dramaturgy, but also in his prose. We will focus on the relation between psychology, literary and theatrical arts in their syncretic manifestation in an epic text and in the possibility / perspective of its reception. We will point out that in the Drutsian narrative discourse, psychologism, as a way of artistic transfiguration of reality (in particular, the gesture, the psychological description and the psychological narrative, the landscape, the artistic detail and so on), contributes to the creation of theatricality in this type of discourse.

Cuvinte-cheie
inter- şi transdisciplinaritate, psihologism, proză, teatralitate,

inter- and trans-disciplinarity, psychologism, prose, theatricality