Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
738 11 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-08-27 16:19 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
81’22’42 (1) |
Lingvistică. Limbi (5021) |
SM ISO690:2012 VESTE, Lucia. Modelul inferențial. o abordare pragmatică de interpretare a discursului. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2019, nr. 10(130), pp. 66-71. ISSN 1811-2668. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice) | ||||||
Numărul 10(130) / 2019 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009 | ||||||
|
||||||
CZU: 81’22’42 | ||||||
Pag. 66-71 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Modelul inferențial reprezintă o abordare, inițial pragmatică, de interpretare a unui enunț. Studiile mai recente au de-monstrat însă că o bună parte din principiile pragmatice sunt conexe cu abordarea semiotică. Prin urmare, crearea de in-ferențe în procesul interpretativ, este, de fapt, un model semiopragmatic, care nu anulează nicidecum conceptele semiotice, or, limba rămâne a fi un sistem de semne, ci le completează prin entități pragmatice, precum: premise implicitate, ipoteze contextuale, sensul locutorului, prezumția de pertinență, concluzii implicitate, crearea metareprezentărilor, pertinența optimă etc. Toate aceste aspecte pragmatice facilitează procesul interpretativ, de exegeză și, în același timp, asigură o analiză mai profundă și mai complexă a sensului intenționat de locutor; or, adesea sensul implicit al locutorului diferă de sensul explicit al frazei, mai ales că semnificațiile frazei sunt multiple comparativ cu sensul enunțului care este singular. |
||||||
Cuvinte-cheie teoria pertinenței, inferențe, intenție informativă, intenție comunicativă, efort, efect, prezumție de pertinență, premise implicitate, ipoteze contextuale, implicaturi, Relevance theory, inférence, informative intent, communicative intent, effort, effect, presumption of pertinence, implicit premises, contextual assumptions, implications |
||||||
|