Educaţia contemporană universitară: probleme, soluţii
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
746 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 22:57
SM ISO690:2012
ŞLAPAC, Mariana. Educaţia contemporană universitară: probleme, soluţii. In: Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective: Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale consacrată aniversării a 65-a de la fondarea Universităţii de Stat „Alecu Russo” din Bălţi, 25 mai 2011, Bălți. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2011, pp. 20-22. ISBN 978-9975-50-060-9 .
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective 2011
Conferința "Abordarea prin competenţe a formării universitare: probleme, soluţii, perspective"
Bălți, Moldova, 25 mai 2011

Educaţia contemporană universitară: probleme, soluţii


Pag. 20-22

Şlapac Mariana
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 20 ianuarie 2020


Rezumat

Stimate doamne şi stimaţi domni, Vă aduc sincere mulţumiri pentru invitaţia de a participa la Conferinţa Ştiinţifică Internaţională „Abordarea prin competenţe a formării  universitare: probleme, soluţii, perspective”, care marchează un moment important pentru comunitatea ştiinţifică din Moldova.  Îmi exprim respectul şi elocventa consideraţie faţă de Universitatea din Bălţi, care înglobează în mod raţional şi ştiinţific aspectele legate de calitatea învăţământului academic. Vă urăm prosperitate, perseverenţă şi noi realizări marcante. Procesul de instruire este unul strategic pentru dezvoltarea unei societăţi bazate pe cunoaştere. Investiţia în educaţie şi în formarea oamenilor este cea mai rentabilă pentru dezvoltarea unei societăţi pe termen lung. Astfel, învăţămîntul şi ştiinţa devin forţa motrice a societăţii cunoaşterii. Din aceste considerente, instituţiile de învăţămînt şi educaţie, precum şi cele de cercetare ştiinţifică trebuie privite de guvernare, ca instituţii strategice pentru destinul naţional. Pentru a obţine rezultate palpabile şi a forma specialişti bine instruiţi, se cere ca studiile universitare să fie bazate pe o joncţiune dintre educaţie şi cercetare. Astfel, educaţia bazată pe cercetare atribuie o nouă dimensiune înţelegerii conceptuale, formării abilităţilor de sinteză, analiză şi sistematizare a informaţiei. Studenţilor trebuie să li se ofere oportunităţi de a însuşi ştiinţele şi tehnologiile prin activităţi de participare, în special de laborator, urmărind două aspecte de bază: ce se cunoaşte şi cum s-a cunoscut. Instruirea prin cercetare antrenează studenţii în investigaţii, stimulîndu-i să asimileze şi să aplice cunoştinţele dobîndite în elaborarea unor ipoteze şi proiecte de cercetare proprii.  Care sînt problemele cu care se confruntă azi educaţia şi ştiinţa? Mai întîi, am dori să menţionăm că în Republica Moldova domeniile ştiinţei şi educaţiei niciodată nu au fost considerate ca două sfere separate. Însă universităţile au fost caracterizate de o puternică educaţie şi cercetare parţială, în timp ce instituţiile de cercetare  - de o cercetare puternică şi educaţie parţială. Cu regret, după 1991, insuficienţa finanţării a afectat negativ potenţialului didactic şi ştiinţific existent şi a dus la deteriorarea bazei tehnico-ştiinţifice a instituţiilor de învăţămînt şi de cercetare. Ne-am confruntat cu:  învechirea şi distrugerea echipamentului şi a bazei experimentale;   exodul de „minţi” – Brain Drain;  „îmbătrînirea” bruscă a colectivelor;  scăderea nivelului de cercetare.  În ştiinţă, factorii determinativi ca: administrarea ştiinţei de diferite autorităţi, finanţarea austeră, dispersarea alocaţiilor bugetare a dus la o stare deplorabilă a potenţialului ştiinţific. Pentru revitalizarea sistemului de cercetare, la 15 iulie 2004, Parlamentul Republicii Moldova a aprobat Codul cu privire la ştiinţă şi inovare, care a devenit baza legislativă a reformei sistemului de organizare a cercetărilor ştiinţifice şi a procesului de inovare. Cu părere de rău, nu în toate universităţile se efectuează cercetări ştiinţifice de calitate. Acest fapt impune căutarea căilor de identificare a acelor universităţi, care corespund standardelor şi cerinţelor mondiale. Astfel, conform Codului cu privire la ştiinţă şi inovare din Republica Moldova, Universităţile au posibilitatea de a obţine licenţa de acreditare ştiinţifică, care le-ar permite să participe la cercetările ştiinţifice, finanţate din buget. La 24 mai 2005 Republica Moldova a aderat la Procesul de la Bologna. Pentru ţara noastră, ca şi pentru alte ţări, Procesul Bologna reprezintă o sursă de inspiraţie în promovarea reformelor în sistemul de învăţămînt superior.  Aderarea Moldovei la Procesul de la Bologna demonstrează că ţara noastră este un participant activ în edificarea unei Europe a cunoaşterii. Acest fapt a impus iniţierea unei reforme în învăţămînt. Modernizarea sistemului de educaţie autohton, racordarea acestuia la standardele comunitare trebuie să se încununeze cu elaborarea şi adoptarea unui act legislativ ce va face faţă exigenţelor timpului, precum şi va incorpora tendinţa de integrare europeană a Republicii Moldova. În acest scop, a fost propus examinarea Codului educaţiei. Avînd posibilitatea reală de a fi acceptată în Aria europeană de cercetare, conştientizînd valorile incontestabile ale Procesului Bologna, comunitatea ştiinţifică a Republicii Moldova, în persoana Academiei de Ştiinţe a Moldovei, a insistat şi continuă să insiste asupra iminenţei promovării societăţii bazate pe cunoaştere. Acest obiectiv educaţional poate fi atins prin joncţiunea funcţională a principalilor piloni în cunoaştere Educaţie – Cercetare – Inovare – Transfer tehnologic, care prevede asocierea liberă a diferitelor structuri instituţionale independente din punct de vedere juridic şi financiar, dar cu domenii prioritare de activitate în instruire şi cercetare, în scopul complementării sau cumulului de competenţe pentru sporirea avantajelor competitive.  Din această perspectivă, în cadrul Academiei de Ştiinţe, este înfiinţat clusterul educaţional-ştiinţific UnivER SCIENCE (University of Education and Research SCIENCE) în baza Universităţii Academiei de Ştiinţe a Moldovei (UnAŞM), Liceului Academiei de Ştiinţe a Moldovei (LAŞM) şi diferitelor organizaţii din sfera ştiinţei şi inovării din cadrul AŞM, avînd drept scop concentrarea resurselor materiale şi intelectuale disponibile pentru desfăşurarea activităţii de pregătire şi perfecţionare a cadrelor ştiinţifice.  Prin constituirea Clusterului educaţional-ştiinţific UnivER SCIENCE se urmăreşte consolidarea unei punţi de legătură între procesul de instruire, mediul academic şi cel de afaceri în scopul valorificării activităţilor de educaţie, cercetare, dezvoltare şi inovare cu un impact de creştere a atractivităţii şi competitivităţii acestor domenii. Clusterul va servi drept fundament pentru dialogul constructiv între reprezentanţii mediului de cercetare şi cel inovaţional-antreprenorial cu mediul educaţional în pregătirea profesională a viitorilor cercetători. Prin asocierea acestor structuri înalt competitive, specializate în cercetare şi instruire, ne  propunem să creăm premisele unei integrări de facto a proceselor de cercetare cu cele de pregătire a cadrelor, dintre instituţiile de cercetare şi educaţionale, sectorul de stat, privat, asociaţii comerciale etc.  La baza activităţii clusterului stă:   continuitatea procesului de instruire şi competitivitatea pregătirii cercetătorilor ştiinţifici la nivel european şi mondial;   coordonarea planurilor de învăţămînt, programelor curriculare, specialităţilor cu necesităţile de cadre ştiinţifice ale organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării;   integrarea procesului de învăţămînt superior cu cercetarea ştiinţifică în cadrul UnAŞM şi a institutelor subordonate AŞM;   valorificarea eficientă a potenţialului uman (ştiinţifico-didactic, ştiinţific, administrativ şi auxiliar), a edificiilor, bibliotecilor, utilajului ştiinţific şi altor dotări din AŞM.  În cadrul clusterului, tinerii dotaţi sînt promovaţi sub toate aspectele dezvoltării şi integrării într-o societate modernă, asigurarea excelenţei în predare şi educaţie, prin aplicarea strategiilor şi tehnologiilor educaţionale avansate, adaptarea obiectivelor, conţinuturilor şi strategiilor didactice la aptitudinile şi cerinţele studenţilor, dimensionarea şi creativitatea procesului didactic prin organizarea instruirii în module, diversificarea ofertei curriculare din contul orelor opţionale şi al disciplinelor speciale, instruirea studenţilor, doctoranzilor şi postdoctoranzilor în cadrul catedrelor comune ale UnAŞM şi LAŞM, predarea disciplinelor în limbi de circulaţie internaţională, instruirea continuă şi instruirea la distanţă, oferirea serviciilor educaţionale – cursuri serale, de scurtă durată, interdisciplinare de obţinere a unei specialităţi complementare, aplicarea unui sistem adecvat şi flexibil de salarizare în care este stimulată calitatea şi excelenţa în predare. Pentru a face faţă provocărilor generate de cerinţele dezvoltării lumii contemporane căutăm permanent strategii de intensificare şi susţinere a competitivităţii prin cercetare şi inovare (know-how), rolul primordial în atingerea performanţei şi recunoştinţei internaţionale revenind clusterului educaţionalştiinţific UnivER SCIENCE, care, prin eforturi sinergice, poate fi o forţă motrică în dezvoltarea şi valorificarea resurselor umane de înaltă specializare, capabile să elaboreze produse cu impact asupra vieţii economice şi sociale, marele beneficiu fiind cel educaţional. Actualmente, putem afirma că economia Moldovei nu are altă oportunitate de dezvoltare, decît pe calea investirii în potenţialul uman, în învăţămînt şi cercetare, care în cadrul unei idei naţionale, va dezvolta o societate bazată pe cunoaştere şi va antrena dezvoltarea unei economii fructuoase.