„Călătorie în Africa” de Vasile Alecsandri: aventură inițiatică și „investiție de imaginație”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
912 56
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-26 14:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09 (622)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083)
SM ISO690:2012
GREJDIERU, Angela. „Călătorie în Africa” de Vasile Alecsandri: aventură inițiatică și „investiție de imaginație”. In: Filologia modernă: realizări şi perspective în context european: Spiritus loci: interferențe, confluență, rezistență, 10-11 octombrie 2019, Chişinău. Chişinău: "Tipocart Print" SRL, 2019, Ediţia 13, pp. 104-109. ISBN 978-9975-3289-6-8.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Filologia modernă: realizări şi perspective în context european
Ediţia 13, 2019
Colocviul "Filologia modernă: realizări şi perspective în context european"
Chişinău, Moldova, 10-11 octombrie 2019

„Călătorie în Africa” de Vasile Alecsandri: aventură inițiatică și investiție de imaginație

CZU: 821.135.1.09

Pag. 104-109

Grejdieru Angela
 
Universitatea de Stat „Alecu Russo” din Bălţi
 
Disponibil în IBN: 13 ianuarie 2020


Rezumat

Articolul ia în discuție conținutul prozei „Călătorie în Africa” de Vasile Alecsandri, în care proiecțiile geografice, etnografice, culturale etc. sunt conjugate cu efuziunile ficțiunii. Scrierea, un amestec de memorial și jurnal de călătorie, nu conține doar configurații fidele ale unor spații concrete (sudul Franței, nordul Africii etc.), ci și un număr impresionant de secvențe redactate prin prisma imaginației. Generat de plăcerea narării (G. Călinescu definește textul ca „un sistem narativ, pe principiul Decameronului”), demersul conține tablouri europene, orientale şi africane, toate purtând însemnele unei originale percepţii auctoriale, ale unei experienţe optice şi ale unui imaginar exaltat, denunţând, în fine, o perspectiva impresionistă asupra locurilor vizitate. Apelând frecvent la descrieri lirice, reflecții afective, la anecdotic, umor, autorul-narator transferă realitățile geografice în propriul sistem de percepție. Astfel, „Călătorie în Africa” devine un model de proză, în care aventura inițiatică a călătoriei este subordonată imaginației și convertă într-o veritabilă activitate scriptică.

The article discusses the content of the prose „Călătorie în Africa” by Vasile Alecsandri, in which the geographical, ethnographic, cultural projections etc. are conjugated with the outpourings of fiction. The writing, a mixture of memorial and travel diary, not only contains faithful configurations of specific spaces (southern France, northern Africa, etc.), but also an impressive number of sequences written through the imagination. Generated by the pleasure of narration (G. Călinescu defines the text as „a narrative system, based on the Decameron principle”), the approach contains European, Eastern and African images, all bearing the marks of an original authorial perception, an optical experience and an exalted imaginary, finally denouncing an impressionist perspective on the visited places. Frequently appealing to lyrical descriptions, affective reflections, anecdotes and humor, the narrator transfers the geographical realities into his own system of perception. Thus, „Călătorie în Africa” becomes a model of prose, in which the initiatory adventure of the journey is subordinated to imagination and converts into a true scriptural activity.

Cuvinte-cheie
proză, călătorie, memorial, jurnal, reprezentare, imaginaţie, demers,

prose, travel, memorial, journal, representation, imagination, approach