Filmul documentar din perspectiva valorificării și salvgardării patrimoniului cultural-artistic
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
594 4
Ultima descărcare din IBN:
2022-05-25 15:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43-92 (22)
Divertisment. Jocuri. Sport (1674)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Filmul documentar din perspectiva valorificării și salvgardării patrimoniului cultural-artistic. In: Studii culturale: . Zilele europene ale patrimoniului cultural, Ed. 1, 26 septembrie 2019, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Primex-Com", 2019, Ediția 1, pp. 39-40. ISBN 978-9975-3358-0-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 1, 2019
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
1, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2019

Filmul documentar din perspectiva valorificării și salvgardării patrimoniului cultural-artistic

CZU: 791.43-92

Pag. 39-40

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
Disponibil în IBN: 10 ianuarie 2020


Rezumat

Natura sintetică a filmului, performanțele tehnologiilor și tehnicilor din industria cinematografică au condiționat captarea rapidă și complexă a informației audiovizuale, capacitatea pătrunderii cu aparatul de filmat în toate domeniile vieții, posibilitatea includerii acestora într-un discurs cu un limbaj expresiv și accesibil. Toate acestea creează premise pentru ca filmul documentar să devină mediul important de percepere și exprimare a lumii, constituind în prezent una dintre cele mai importante modalități de păstrare, cercetare și valorificare a diverselor fenomene istorice, sociale, etnografice și cultural-artistice. Având la bază fuziunea organică între opera originală (spre exemplu, arta populară) cu cele două componente principale (imaginea, coloana sonoră) ale demersului cinematografic, sporește forța de expresie a acestei materii, care, prin limbajul cinematografic (montaj, mișcarea aparatului de filmat, iluminare, accente sonore) prinde viață, facilitează asimilarea, valorificarea, dar și conservarea acestor imagini pentru viitorimi – fapt foarte important astăzi, în epoca globalizării. Drept exemplu pot servi documentarele ce fixează și studiază fenomenele etnologice și etnografice: Măria sa Hora și Ecoul văii fierbinți ale lui Emil Loteanu, De sărbători (Malanca) și Dansuri de toamnă ale lui Vlad Ioviță. La Horă și Vine nunta ale lui Andrei Buruiană, Ploi de dor, Goblen, Firul viu, …și obosite mâinile tale ale lui Vlad Druc, Ornamente al lui Ion Mija și alte filme, prin care s-au demonstrat marile posibilități în surprinderea complexității audiovizuale a acestor fenomene, dramaturgia lor, cromatica și factura vestimentației, a recuzitei și a multor alte detalii și elemente semnificative pentru imaginea identității noastre naționale, pe care filmul e în stare să le fixeze în toată integritatea și splendoarea lor, păstrândule pentru viitorimi.