The psychological contract in a globalized society: new contractual and relational forms
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
863 24
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-10 10:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9:331 (10)
Psihologie (3389)
Muncă. Relații de muncă. Economia muncii. Organizarea muncii (1074)
SM ISO690:2012
AMODIO, Stefano. The psychological contract in a globalized society: new contractual and relational forms. In: Economie şi Sociologie, 2019, nr. 2, pp. 66-80. ISSN 1857-4130. DOI: https://doi.org/10.36004/nier.es.2019.2-06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Economie şi Sociologie
Numărul 2 / 2019 / ISSN 1857-4130

The psychological contract in a globalized society: new contractual and relational forms

DOI:https://doi.org/10.36004/nier.es.2019.2-06
CZU: 159.9:331
JEL: M12, M15, M54

Pag. 66-80

Amodio Stefano
 
Istituto Teseo
 
 
Disponibil în IBN: 2 ianuarie 2020


Rezumat

Today, more and more attention is paid to the functioning of organizations, it is placed not only on the work itself, but on the actors and on those subjective dimensions of the worker. In this social-working context the psychological techniques and processes aimed at employment in the new scenario of the globalized society have not yet been studied in all aspects, although its diffusion and importance for the global economy is evident. Also the psychological contract, widely discussed, is an argument with insufficient gaps in scientific research, in particular as regards empirical analysis and theoretical interpretative models. Economic literature has never paid much attention to psychological aspects; on the other hand, psychosocial literature has often omitted use as a specific research topic, focusing on traditional placement and outplacement processes. Some scholars, especially from the Anglo-American school, have emphasized the need to direct research towards an interpretative analysis of the psychological contract based on empirical data, also considering the results of managerial and organizational literature. This article focuses on the process of acquiring and transmitting interpersonal dynamics that characterize the psychological contract with the consequent phases of insertion into the working world, describing its characteristics and its specific dynamics. It also provides an interpretation of these processes, adopting a theoretical model derived from the social psychology of interpersonal relationships. In the end, the article provides some tips to manage the processes of the psychological contract with less stress, psychologically speaking and less organizational uncertainties, mainly addressing the new generations. The purpose of this contribution is to analyze from a psycho-social point of view, the evolution of psychological relationships between employers and workers, within the new scenario of the globalized society, opening new perspectives of investigation and study related to the study of human factors and organizational well-being, work-trust relationships and quality of working preformances.

Astăzi, o atenție tot mai mare se acordă funcționării organizațiilor, și nu numai lucrului însăși, ci și actorilor, precum și dimensiunilor subiective ale lucrătorului. În acest context social de lucru, tehnicile și procesele psihologice, care vizează ocuparea forței de muncă în noul scenariu al societății globalizate nu au fost încă studiate în toate aspectele, deși difuzarea și importanța pentru economia globală sunt evidente. De asemenea, contractul psihologic, discutat pe scară largă, este un argument cu lacune insuficiente în cercetarea științifică, în particular, în ceea ce privește analiza empirică și modelele interpretative teoretice. Literatura economică nu a acordat multă atenție aspectelor psihologice; pe de altă parte, literatura psihosocială a omis adesea utilizarea ca subiect de cercetare specific, concentrându-se asupra proceselor tradiționale de plasare și excluziune pe piața muncii. Unii cercetători, în special din școala anglo-americană, au subliniat necesitatea direcționării cercetării către o analiză interpretativă a contractului psihologic bazat pe date empirice, luând în considerare și rezultatele literaturii manageriale și organizaționale. Acest articol se concentrează asupra procesului de dobândire și transmitere a dinamicii interpersonale care caracterizează contractul psihologic cu fazele ulterioare de inserție în lumea muncii, descriind caracteristicile și dinamica sa specifică. De asemenea, oferă o interpretare a acestor procese, adoptând un model teoretic derivat din psihologia socială a relațiilor interpersonale. În cele din urmă, articolul oferă câteva sfaturi pentru a gestiona procesele contractului psihologic cu mai puțin stres, din punct de vedere psihologic, și cu mai puține incertitudini organizaționale, adresându-se, în principal, noilor generații. Scopul acestei lucrări este de a analiza din punctul de vedere psiho-social, evoluția relațiilor psihologice între angajatori și lucrători, în noul scenariu al societății globalizate, deschizând noi perspective de investigare a factorului uman și bunăstării organizaționale, relațiilor de încredere în muncă și calității performanțelor de lucru.

Сегодня все большее внимание уделяется функционированию организаций, не только самой работе, но и акторам, а также субъективным характеристикам работника. В этом социальном контексте работы психологические методы и процессы, нацеленные на занятость в новом сценарии глобализованного общества, еще не изучены во всех аспектах, хотя их распространение и значение для мировой экономики очевидны. Также широко обсуждается психологический контракт, являющийся аргументом с достаточными пробелами в научных исследованиях, особенно в том, что касается эмпирического анализа и теоретических моделей интерпретации. Экономическая литература никогда не уделяла много внимания психологическим аспектам; с другой стороны, психосоциальная литература часто исключала использование в качестве конкретной темы исследования, уделяя особое внимание традиционным процессам включения и исключения на рынке труда. Некоторые ученые, особенно из англо-американской школы, подчеркивали необходимость направить исследования на интерпретационный анализ психологического контракта на основе эмпирических данных, а также с учетом результатов управленческой и организационной литературы. Эта статья посвящена процессу приобретения и передачи межличностной динамики, которая характеризует психологический контракт с последующими фазами вхождения в рабочий мир, описывая его характеристики и его специфическую динамику. Это также обеспечивает интерпретацию этих процессов, принимая теоретическую модель, основанную на социальной психологии межличностных отношений. В заключении статьи приводятся некоторые советы по управлению процессами психологического контракта с меньшим стрессом и с меньшей организационной неопределенностью, в основном адресованные новым поколениям. Цель данной работы - проанализировать с психосоциальной точки зрения эволюцию психологических отношений между работодателями и работниками в рамках нового сценария глобализованного общества, открывая новые перспективы для исследования человеческого фактора, организационного благополучия, отношений доверия и качества работы.

Cuvinte-cheie
labor market analysis, the psychological contract, psychology of work, Organizational Behavior, Organizational Psychology, Human resources,

analiza pieței muncii, contract psihologic, psihologia muncii, comportament organizaţional, psihologia organizațională, resurse umane,

анализ рынка труда, психологический контракт, психология труда, организационное поведение, организационная психология, человеческие ресурсы