Cultura între EU și celălalt. Mircea Eliade și Adrian Marino despre îmbrățișarea valorilor europene
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
650 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-17 23:05
SM ISO690:2012
LUPȘAN, Mihaela Diana. Cultura între EU și celălalt. Mircea Eliade și Adrian Marino despre îmbrățișarea valorilor europene. In: Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei, Ed. 6, 6 iunie 2019, Cahul. Cahul, Republica Moldova: Universitatea de Stat „Bogdan Petriceicu Hasdeu‖ din Cahul, 2019, Vol.6, Partea 2, pp. 294-298. ISSN 2587-3563 .
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei
Vol.6, Partea 2, 2019
Conferința "Perspectivele şi Problemele Integrării în Spaţiul European al Cercetării şi Educaţiei"
6, Cahul, Moldova, 6 iunie 2019

Cultura între EU și celălalt. Mircea Eliade și Adrian Marino despre îmbrățișarea valorilor europene


Pag. 294-298

Lupșan Mihaela Diana
 
Universitatea „1 decembrie 1918”, Alba Iulia
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2019


Rezumat

The aim of this article is to present some aspects regarding Mircea Eliade’s and Adrian Marino′s points of view about embracing the European cultural values. It is a well-known fact that during the communist regime, freedom of expression and many other freedoms were denied, in order to destroy Romania′s cultural identity. However, Romanian culture continued to be connected to european values throught the cultural manifestations – forms of anti-communist resistance –, aimed at defining national identity. This struggle for culture, made people to explore more and they realised that even if they share a lot of similarities, they are extremely different, too: it is about differences between civilizations, social, economic and religious background, status or many other issues. The only way to handle all these is to combine the wisdom of a civilized population that respects the otherness with a proper education based on exploring heritage and identity.