Transcrierea pentru acordeon: considerații generale
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
609 13
Ultima descărcare din IBN:
2023-05-29 16:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.8:780.647.2.088.021 (1)
Muzică (1804)
SM ISO690:2012
ŞTIUCA, Petru. Transcrierea pentru acordeon: considerații generale. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2019, nr. 1(34), pp. 155-159. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(34) / 2019 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Transcrierea pentru acordeon: considerații generale

Transcription for accordeon: general considerations

CZU: 780.8:780.647.2.088.021

Pag. 155-159

Ştiuca Petru
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 23 decembrie 2019


Rezumat

Articolul se referă la mai multe aspecte generale legate de transcrierea lucrărilor academice pentru acordeon, acest proces fiind tratat întâi de toate ca unul creativ, ce pornește de la viziunile artistice ale compozitorului și ale interpretului. Sunt expuse obiectivele centrale ale transcrierii, cât și particularitățile legate de timbru, registru, factură, ritm, dinamică ș.a., evidențiind faptul că la baza procedeelor tehnice ale transcripției se află echivalența emotivă-conceptuală a factorilor de expresie muzicală a instrumentelor. De asemenea, se subliniază și rolul pe care-l are autorul transcripției care, ca și compozitorul și interpretul, trebuie să pătrundă în conținutul emoțional și conceptual al lucrării originale și să o transcrie în forme noi, ce asigură păstrarea conținutului ideatic al acesteia. Din această cauză transcripția în formă scrisă obține statutul unui text muzical de sine stătător, căci interpretul nu abordează textul original, ci lucrarea transcrisă

The article refers to several general aspects related to the transcription of academic works for accordion, this process being treated first of all as a creative one, starting from the artistic visions of the composer and performer. The central objectives of the transcription, as well as the peculiarities related to timbre, register, texture, rhythm, dynamics, etc., are highlighted, emphasizing the fact that the technical-transcriptional procedures are based on the emotional-conceptual equivalence of the instruments' musical expression factors. It also emphasizes the role of the transcriptionist who, as a composer and interpreter, must perceive the emotional and conceptual content of the original work and transcribe it into new forms that ensure the preservation of its ideological content. This is why the transcription in written form obtains the status of a self-contained musical text, for the interpreter does not approach the original text, but the transcribed work.

Cuvinte-cheie
transcriere muzicală, acordeon, factură, ritm, dinamică, timbru, registru,

musical transcription, accordion, texture, rhythm, dynamic, timbre, Register