Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
786 10 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-03-15 16:03 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
165:77+123 (2) |
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152) |
Fotografie și activități similare (64) |
SM ISO690:2012 PERCIUN, Andrei. Rezistența naturii prin tehnică – interpretarea filosofică a fotografiei la Siegfried Kracauer (II). In: Revista de Filosofie, Sociologie şi Ştiinţe Politice, 2019, nr. 3(181), pp. 186-199. ISSN 1957-2294. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Filosofie, Sociologie şi Ştiinţe Politice | ||||||
Numărul 3(181) / 2019 / ISSN 1957-2294 | ||||||
|
||||||
CZU: 165:77+123 | ||||||
Pag. 186-199 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Conform lui Siegfried Kracauer, omenirea, dar și viața omului concret, este derulată în istorie. Progresul istoriei are un sens care constă în emanciparea conștiinței de sub dominarea naturii. În conformitate cu programul iluminist, omul într-un final va reuși să devină independent și capabil să stăpâneasca natura. Performanțele tehnice și economia capitalistă sunt rezultate firești ale acestui program. Astfel, calea spre victoria mult râvnită se clădește pe puterea conștiinței de a conferi sens obiectelor din lume. Natura prin sensul ce i se atribuie devine transparentă, cognoscibilă și inofensivă pentru om. Tehnica, precum fotografia, trebuie să ajute omul să lupte cu natura. Însă în structurile de esență ale fotografiei nu se prevede nici o funcție de semnificare. Din acest motiv, obiectele reprezentate în fotografie se înfățișează așa cum sunt în natură, lipsite de sens și de prezență umană. Fotografia, ca și alte dispozitive tehnice, nu reține sensul lucrurilor. Prin acest fapt fotografia se echivalează cu natura, care la fel nu are nimic de a face cu semnificațiile și valorile umane. Doar în câmpul subiectivității și intersubiectivității umane sensurile date obiectelor din lume sunt în stare să supraviețuiască. Pe lângă asta, obiectele eliberate de sens din fotografie sau film sub dirijarea conștiinței se pot combina în moduri cu totul neașteptate și în rezultat să compună sensuri alternative. |
||||||
Cuvinte-cheie tehnică, natură, istorie, fotografie, Masă, sens, funcție de semnificare, cotidianitate, subiectivitate, intersubiectivitate, raţiune, abstractizare, dezumanizare, technique, nature, history, photography, mass, meaning, signifying function, everydayness, subjectivity, intersubjectivity, reason, Abstraction, dehumanization |
||||||
|
Crossref XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <doi_batch version='4.3.7' xmlns='http://www.crossref.org/schema/4.3.7' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.crossref.org/schema/4.3.7 http://www.crossref.org/schema/deposit/crossref4.3.7.xsd'> <head> <doi_batch_id>ibn-90413</doi_batch_id> <timestamp>1713586658</timestamp> <depositor> <depositor_name>Information Society Development Instiute, Republic of Moldova</depositor_name> <email_address>idsi@asm.md</email_address> </depositor> <registrant>Institutul de Cercetări Juridice şi Politice al AŞM</registrant> </head> <body> <journal> <journal_metadata> <full_title>Revista de Filosofie, Sociologie şi Ştiinţe Politice</full_title> <issn media_type='print'>19572294</issn> </journal_metadata> <journal_issue> <publication_date media_type='print'> <year>2019</year> </publication_date> <issue>3(181)</issue> </journal_issue> <journal_article publication_type='full_text'><titles> <title>Rezistența naturii prin tehnică – interpretarea filosofică a fotografiei la Siegfried Kracauer (II)</title> </titles> <contributors> <person_name sequence='first' contributor_role='author'> <given_name>Andrei</given_name> <surname>Perciun</surname> </person_name> </contributors> <publication_date media_type='print'> <year>2019</year> </publication_date> <pages> <first_page>186</first_page> <last_page>199</last_page> </pages> </journal_article> </journal> </body> </doi_batch>