Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
591 4 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-01-17 03:58 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
069.01:39(498) (1) |
Muzee. Expoziții permanente (505) |
Antropologie culturală. Ethnografie. Obiceiuri. Tradiții. Datini. Mod de viață. Folclor (2218) |
SM ISO690:2012 IŞFĂNONI, Doina Virginia. Strategia Muzeului Naţional al Satului „Dimitrie Gusti” de salvgardare a patrimoniului cultural imaterial. In: Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) , 2018, nr. 29(42), pp. 186-199. ISSN 1857-0054. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Buletin Ştiinţific. Revista de Etnografie, Ştiinţele Naturii şi Muzeologie (Serie Nouă) | ||||||
Numărul 29(42) / 2018 / ISSN 1857-0054 | ||||||
|
||||||
CZU: 069.01:39(498) | ||||||
Pag. 186-199 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Recunoașterea oficială a valorii patrimoniului cultural imaterial de către Comitetul Internațional al UNESCO în 1989, și înscrierea acestuia sub protecţie legislativă prin adoptarea Convenției de la Paris, la 17 octombrie 2003, aduc în atenția specialiștilor o nouă viziune asupra conceptului de patrimoniu. Din perspectiva acestor acte normative, patrimoniul cultural conservat și prezentat public în muzee, expoziții, situri și colecții nu mai este considerat unicul martor al creativității și ingeniozității umane. Interdependența profundă care există între ansamblul concretizărilor material/formal, tehnice și artistice ale unei civilizații și spiritualitatea care le-a generat impune salvgardarea concomitentă a patrimoniului material și a celui imaterial. Pentru salvgardarea patrimoniului cultural imaterial, Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” din București a inițiat programul multianual de cercetare „Structuri de mentalitate reflectate în obiceiurile tradiționale românești calendaristice și din ciclul vieții”. Programul respectiv reprezintă o direcție inovatoare de investigare a fenomenelor socio-umane din satul românesc contemporan și urmărește punerea în valoare a dialogului dintre expresiile specifice patrimoniului tangibil cu cele ale patrimoniului intangibil, cât și recuperarea tuturor formelor de expresie individuală sau colectivă specifice obiceiurilor studiate. Pentru a depăşi pragul simplei înregistrări vizuale, acest tip de cercetare aduce în completarea lui „ce văd” informaţii din categoria lui „ce trebuie să ştiu”, dinamizând astfel dialogul patrimoniului tangibil cu patrimoniul intangibil. Acest principiu şi-a găsit o excelentă valorificare în cadrul expoziţiilor temporare organizate în cadrul proiectului. Conexarea celor două tipuri de patrimoniu potenţează reciproc forţa comunicaţională a fiecăruia, aducând publicului un plus de informaţie. Acest program are un adevărat succes în rândul publicului nostru și a mass-media, contribuind nu doar la cunoașterea valorilor autentice ale spiritualității românești tradiționale, dar și la remodelarea publicului în aspect cultural. Publicul care asistă la înscenarea unui obicei de către o comunitate autentică, în cadrul muzeului, are privilegiul de a se integra în practica ceremonială, de a cunoaște adevăratele forme și figurile simbolice specifice pentru aceste manifestări umane și a descifra corect mesajul obiceiurilor românești. Realizările proiectului contribuie nu numai la îndeplinirea unui deziderat UNESCO de ultimă oră privind eliminarea cultului excesiv al obiectului tridimensional, ci şi la eliminarea golului reprezentat de absenţa valorilor intangibile care au fost create şi recreate permanent de comunităţi, generaţie după generaţie, în funcţie de mediu şi interacţiunea oamenilor cu natura. |
||||||
Cuvinte-cheie conceptul de patrimoniu cultural, patrimoniul material, patrimoniul imaterial, structuri de mentalitate, recontextualizare, imaterialul în material, martori vizuali de spiritualitate populară, concept of cultural heritage, tangible heritage, intangible heritage, mentality structures, recontextualization, intangible within tangible, visual witnesses of traditional spirituality |
||||||
|