Delimitări conceptuale ale noţiunilor ”normalitate”, ”anormalitate”, ”deficienţă”, ”nevoi speciale”, ”cerinţe educative speciale”
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1337 160
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-15 15:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.92 (1468)
Psihologie (3327)
SM ISO690:2012
MICU, Marieta, RUSNAC, Svetlana. Delimitări conceptuale ale noţiunilor ”normalitate”, ”anormalitate”, ”deficienţă”, ”nevoi speciale”, ”cerinţe educative speciale”. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 9, 6-7 decembrie 2018, Chişinău. Chişinău, 2018: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția 9, pp. 239-247. ISBN 978-9975-3277-5-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 9, 2018
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
9, Chişinău, Moldova, 6-7 decembrie 2018

Delimitări conceptuale ale noţiunilor ”normalitate”, ”anormalitate”, ”deficienţă”, ”nevoi speciale”, ”cerinţe educative speciale”

Conceptual delimitations of the Notions” normality”,” abnormality”,” deficiency”,” special needs”,” special educational needs”

CZU: 159.92

Pag. 239-247

Micu Marieta, Rusnac Svetlana
 
 
Disponibil în IBN: 3 octombrie 2019


Rezumat

În articol sunt analizați termenii de normalitate-devianţă, care stau la baza identificării persoanei cu CES. Conceptul de normalitate este strâns legat de valorile și normele unei culturi şi de ideile social-politice ale epocii istorice respective, având o semnificație specifică și relativă. Definindu-se comparativ cu starea de normalitate, care reprezintă echilibrul fiziologic, psihic şi social, anormalitatea este starea de dezechilibru pe mai multe planuri: psihofiziologic individual, dezacord în relaţiile interpersonale, nonconformism în raport cu sistemul de valori ale mediului socio-cultural, confruntare cu normativitatea socială și juridică, ostilitate faţa de semeni, de grupul sau instituţiile sociale. Persoanele cu CES sunt oamenii cu deficienţe, în cele mai multe cazuri de ordin fizic, psiho-fiziologic, dar și psihosocial, care comportă dificultăţi în a reacţiona la solicitările mediului în conformitate cu modelul general acceptat şi validat socio-cultural. În general, se consideră că un copil sau adolescent are o deficienţă propriu-zisă atunci când este afectată sau pierdută o structură anatomică și este limitată funcţionarea sa fiziologică sau psihică. Deficienţa este considerată o stare biopsihică a persoanei, asociată cu anumite incapacităţi fizice, senzoriale, cognitive (mintale sau intelectuale), afective, de comportament. Când copilul cu anumite deficienţe, 240 incapacităţi, dizabilități devine şcolar, el este expus riscului inadaptării mai mult decât un copil obişnuit, mediu. Incapacităţile sau limitările, rezultate din deficienţe, se convertesc în dezavantaj, ele necesitând organizări instituţionale și educaţie specială, deseori şi protecţie socială. Dizabilitatea poate fi înlăturată sau diminuată prin intervenţii educaţionale, menite să compenseze lipsa sau insuficienţa şi să permită adaptarea la mediu; generic, acesta este răspunsul educaţional la nevoia specială. Acest răspuns este posibil numai dacă incapacitatea este evaluată corect și mediul înconjurător devine unul pedagogic adecvat.

The article analyzes the terms of normality-deviance, which are the basis for the identification of the person with CES. The concept of normality is closely related to the values and norms of a culture and to the social-political ideas of the respective historical epoch, having a specific and relative significance. Defining itself in comparison with the state of normality, which represents the physiological, psychological and social balance, the abnormality is the state of imbalance on several levels: individual psychophysiological, disagreement in interpersonal relations, non-conformity with the value system of the socio-cultural environment, confrontation with social and legal normativity, hostility towards peers, the group or social institutions. People with CES are people with deficiencies, in most cases of a physical, psycho-physiological, but also psychosocial nature, which have difficulties in responding to the demands of the environment in accordance with the generally accepted and validated socio-cultural model. In general, a child or adolescent is considered to have a specific deficiency when an anatomical structure is affected or lost and its physiological or psychological functioning is limited. Deficiency is considered a biopsy of the person, associated with certain physical, sensory, cognitive (mental or intellectual), affective, and behavioral disabilities. When the child with certain deficiencies, disabilities, disabilities becomes a schoolboy, he is exposed to the risk of maladaptation more than an average, average child. Disabilities or limitations, resulting from deficiencies, turn into disadvantages, requiring institutional organizations and special education, often social protection. Disability can be eliminated or diminished through educational interventions, meant to compensate for the lack or insufficiency and to allow adaptation to the environment; generically, this is the educational response to the special need. This answer is only possible if the disability is assessed correctly and the environment becomes an appropriate pedagogical one.

Cuvinte-cheie
normalitate, anormalitate, deficienţă, nevoi speciale, cerinţe educative speciale,

normality, abnormality, deficiency, special needs, special educational needs