Particularitățile dezvoltării implicate în integrarea psihosocială a persoanelor cu Sindrom Down în copilărie și adolescență
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
1270 191
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-21 23:08
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.6 (1040)
Psihologie socială (972)
SM ISO690:2012
RUSNAC, Svetlana, GHIULNAZ, Mutalap. Particularitățile dezvoltării implicate în integrarea psihosocială a persoanelor cu Sindrom Down în copilărie și adolescență. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences, Ed. 9, 6-7 decembrie 2018, Chişinău. Chişinău, 2018: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția 9, pp. 172-183. ISBN 978-9975-3277-5-6..
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 9, 2018
Conferința "Preocupări contemporane ale științelor socioumane"
9, Chişinău, Moldova, 6-7 decembrie 2018

Particularitățile dezvoltării implicate în integrarea psihosocială a persoanelor cu Sindrom Down în copilărie și adolescență

The particularities of the development involved in the psychosocial integration of people with Down Syndrome in childhood and adolescence

CZU: 316.6

Pag. 172-183

Rusnac Svetlana, Ghiulnaz Mutalap
 
 
 
Disponibil în IBN: 3 octombrie 2019


Rezumat

În articol sunt analizate particularitățile dezvoltării implicate în integrarea psihosocială a copiilor și adolescenților cu Sindrom Down (SD), care este cea mai frecventă tulburare cromozomială cu o incidență estimată la nivel mondial de 1/600 până la 1/1000 nașteri. Atunci când analizăm fenotipul psihologic al SD, ar trebui să fie luate în considerare două lucruri: în primul rând, deficitul general în ceea ce privește inteligența și cogniția și, în al doilea rând, problemele specifice SD, care îl deosebesc de celelalte forme de retard mintal, inclusiv cu referință la integrarea psihosocială. Integrarea psihosocială pare să reprezinte o preocupare principală în viața persoanelor cu SD și a celor care le au în grijă. Particularitățile dezvoltării care influențează procesul integrării psihosociale, analizate în lucrare, se referă la afectivitatea și capacitățile de comunicare; modalitatea de a interacționa cu ambianța social, în special cu semenii; dezvoltarea imaginii și a conceptului de sine; însușirea normativității sociale cu referință la copiii și adolescenții cu SD. Integrarea psihosocială, care este un proces continuu ce se particularizează în contexte relaționale specifice și la diferite nivele ale interacțiunii cu ambientul, debutează odată cu nașterea copilului, și deși nu poate fi desprinsă în analiză de perioadele premergătoare adolescenței, anume în adolescență se manifestă impetuos. Cele mai proeminente dificultăți de integrare psihosocială a adolescenților cu SD sunt deficitul în limbajul pragmatic și manifestările expresiv-emoționale, incapacitatea de tartare adecvată a interlocutorilor în comunicare și de interpretare complexă a stimulilor verbali și non-verbali, erorile de autoevaluare a imaginii de sine și a prescripției mediului social, receptivitatea joasă la stimulentele sociale.

The article analyzes the particularities of the development involved in the psychosocial integration of children and adolescents with Down Syndrome (DS), which is the most common chromosomal disorder with an estimated worldwide incidence of 1/600 to 1/1000 births. When analyzing the psychological phenotype of DS, two things should be considered: first, the general deficit in intelligence and cognition and, second, the specific DS problems, which distinguish it from other forms of mental retardation, including also its relation to psychosocial integration. Psychosocial integration seems to be a major concern in the lives of people with DS and those who care for them. The particularities of development that influence the process of psychosocial integration analyzed in the paper, refer to the affectivity and communication capacities; how to interact with the social environment, especially with peers; developing the image and self-concept; acquiring social normativity with reference to children and adolescents with DS. Psychosocial integration, which is a continuous process that is customized in specific relational contexts and at different levels of interaction with the environment, begins with the birth of the child, and although it cannot be separated in the analysis of the pre-adolescence periods, that is, in adolescence, it manifests itself impetuously. The most prominent difficulties of psychosocial integration of adolescents with DS are the deficiency in the pragmatic language and the expressive-emotional manifestations, the inability to tart adequately the interlocutors in communication and the complex interpretation of the verbal and non-verbal stimuli, the errors of self-evaluation and self-image, of the prescription of social environment, the low receptivity to social incentives.

Cuvinte-cheie
integrare psihosocială, Sindrom Down, afectivitate, comunicare, relaţii sociale, normativitate socială, limbaj non-verbal, limbaj pragmatic, imagine de sine, evaluare de sine,

psychosocial integration, Down syndrome, affectivity, communication, social relations, social normativity, non-verbal language, pragmatic language, self-image, self-evaluation