Repere epistemologice de definire a valorilor
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
659 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-20 22:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.011:165 (1)
Fundamente ale educației. Teorie. Politică etc. (3882)
Logică. Epistemologie. Teoria cunoașterii. Metodologie (152)
SM ISO690:2012
TULEI, Angela.  Repere epistemologice de definire a valorilor. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației), 2019, nr. 5(125), pp. 145-151. ISSN 1857-2103.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe ale Educației)
Numărul 5(125) / 2019 / ISSN 1857-2103 /ISSNe 2345-1025

 Repere epistemologice de definire a valorilor

 Epistemological guidelines of defining values

CZU: 37.011:165

Pag. 145-151

Tulei Angela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 1 octombrie 2019


Rezumat

În articol problema privind valorile este abordată din diferite perspective. Istoria omului începe odată cu istoria sem-nelor şi a valorilor. Animalele, spre deosebire de om, fiind necuvântătoare, nu pot să-şi transforme atracţiile şi repulsiile în valori. Numai dialogul, mai întâi cu ceilalţi şi mai târziu cu sine însuşi, permite distanţarea de fenomene şi ivirea întrebărilor despre esenţa lor. Numai dialogul face posibilă elaborarea ideilor, singurul mijloc dialogal de comunicare fiind limbajul uman. Teoria valorilor reprezintă o serie de abordări pentru a înțelege cum, de ce și în ce măsură oamenii dau valoare lucrurilor. Chestiunea valorilor a fost definită din diverse perspective și dimensiuni, cum ar fi: dimensiunea filosofică, perspec-tiva istorică, perspectiva economică, pedagogică, estetică, psihologică etc., însă cercetările arată că conceptul valoare capătă ecou mai cu seamă în reflecția pedagogică.

This article deals with the definition of values from various perspectives. Human history begins with the history of signs and values. Animals, unlike humans, being unable to speak, cannot turn their attractions and repulsions into values. Only the dialogue, at first with the others and later with one’s own self, allows detachment from phenomena and raises questions about their essence. Only the dialogue makes it possible to develop ideas, the only means of dialogic communication being the human language. Axiology is the study of the nature of value and valuation, and of the kinds of things that are valuable; it refers to a series of approaches to understand how, why, and to what extent things are valuable for people. The question of values has been defined from various perspectives and dimensions, such as: the philosophical dimension, the historical, economic, pedagogical, aesthetic, psychological perspectives, etc., but research shows that the concept of value is specially echoed in the pedagogical reflection.

Cuvinte-cheie
valoare, valori ale existenței umane, dimensiune, pedagogie, bine, râu, valoare generică, entitate,

value, human existence values, dimention, pedagogy, good, evil, generic value, entity