Noua metodologie de stabilire a costurilor privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior în Republica Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
800 14
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-30 11:35
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
336.531.2:378(478) (4)
Cheltuieli publice. Cheltuieli de stat (136)
Învățământ superior. Universități. Cursuri universitare (2575)
SM ISO690:2012
MANOLE, Tatiana. Noua metodologie de stabilire a costurilor privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior în Republica Moldova. In: Administrarea Publică, 2019, nr. 3(103), pp. 68-80. ISSN 1813-8489.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Administrarea Publică
Numărul 3(103) / 2019 / ISSN 1813-8489

Noua metodologie de stabilire a costurilor privind finanțarea instituțiilor de învățământ superior în Republica Moldova

The new methodology for establishing the costs regarding the financing of higher education institutions in the Republic of Moldova

Новая методология определения расходов при финансировании высших учебных  заведений в Республике Молдова

CZU: 336.531.2:378(478)

Pag. 68-80

Manole Tatiana
 
Universitatea Tehnică a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 25 septembrie 2019


Rezumat

In this article, the author addresses the problem of financing education in the Republic of Moldova. Starting in 2014, a process of reforming the way of financing the education system according to scientifically established formulas began in Moldova. This new method is based on the differentiation of the financing of higher education according to the complexity of the studies, which is determined by specific adjustment coefficients, established based on the complexity of the study programs. The use of this principle leads to the determination of „standard cost per unit equivalent student”. Thus, a new, progressive way of financing higher education is ensured, a methodology followed by the experience of Romania and other countries in the European Union.

Autorul tratează în acest articol problema finanțării învățământului în Republica Moldova. Cu începere din anul 2014, în Republica Moldova a început un proces de reformare a modului de finanțare a învățământului conform unor formule stabilite științific. Această nouă modalitate are la bază diferențierea finanțării studiilor superioare în funcție de complexitatea studiilor, care este determinată de coeficienții de ajustare specifici, stabiliți în funcție de complexitatea programelor de studii. Utilizarea acestui principiu conduce la determinarea „costului standard per student echivalent unitar”. Astfel, se asigură o modalitate nouă, progresistă, de finanțare a învățământului superior, metodologie urmată de experiența României și a altor țări din Uniunea Europeană.

Cuvinte-cheie
weighted student, „standard cost per weighted student”, equivalent student, „standard cost per unit equivalent student”, study cycle, basic financing, performance financing, reserve fund, the field of study programs,

elev ponderat, „cost standard per elev ponderat”, student echivalent, „cost standard per student echivalent unitar”, ciclu de studii, finanțare de bază (FB), finanțare de performanță (FP), fond de rezervă (FR), domeniul programelor de studii