Cultura pedagogică
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1306 61
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-26 15:23
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.091 (482)
Organizarea instruirii (533)
SM ISO690:2012
CRISTEA, Sorin. Cultura pedagogică. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2018, nr. 4-5(110-111), pp. 113-116. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 4-5(110-111) / 2018 / ISSN 1810-6455

Cultura pedagogică

Pedagogical Culture

CZU: 37.091

Pag. 113-116

Cristea Sorin
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 16 septembrie 2019


Rezumat

Cultura pedagogică defineşte ansamblul valorilor pedagogice fundamentale care susţin structura de bază a educaţiei la nivel de funcţii generale ale educaţiei, finalităţi ale educaţiei, conţinuturi generale ale educaţiei, normativitate a educaţiei. Avem în vedere valorile pedagogice sociale (civice, profesionale, culturale) şi psihologice (logice, afectiv-motivaţionale, caracteriale) angajate în termeni de conţinuturi de bază validate social-istoric, corespunzător competenţelor psihologice vizate, reflectate şi la nivelul normativităţii care ordonează conceperea şi realizarea educaţiei. Din această perspectivă, putem identifica mai multe modalităţi de manifestare a culturii pedagogice: managerială (la nivel de politică a educaţiei), teoretică (academică) şi practică, a actorilor educaţiei, a şcolii ca organizaţie. Cultura pedagogică a profesorului – raportată la conceptul sociologic de cultură şi la conceptul pedagogic de cultură generală – asigură fundamentele reuşitei sale sociale la toate disciplinele şi treptele de învăţământ. Trebuie promovat la nivel de cultură pedagogică: a) generală (teoria generală a educaţiei, teoria generală a instruirii, teoria generală a curriculumului); b) aprofundată (psihologia educaţiei, sociologia educaţiei, managementul educaţiei; teoria comunicării/predării, teoriile învăţării ca modele de instruire, teoria evaluării); c) aplicată/practică (teoria învăţământului preşcolar, primar etc.; didacticile particulare; practica pedagogică – de observare, de realizare).

The term ”pedagogical culture” describes a set of fundamental pedagogical values supporting the basic structure of education at such levels as general purpose, end goals, broad contents, and norms. This implies social (civic, professional, and cultural) and psychological (logical, affective, emotional, and character-wise) pedagogical values, which are engaged in terms of socially and historically validated basic contents, according to the envisaged psychological competences, also reflected in the norms that order and regulate the concept and implementation of education. From this perspective, we can identify several means of manifestation for pedagogical culture: managerial (at education policy level), theoretical (academic), and practical, by actors of education and schools as organizations. The teacher’s pedagogical culture (correlated with the sociological concept of culture and the pedagogical concept of general culture) ensures the foundations of his success in all school disciplines and at all stages of schooling. A teacher’s pedagogical culture needs to be promoted at the following levels: a) general (general education theory, general instruction theory, general curriculum theory); b) in-depth (psychology of education, sociology of education, management of education; communication/ teaching theory, theories of learning, assessment theories); c) applied/practical (theory of preschool education, primary education etc.; specific didactics; teaching practice (observation and teaching)).

Cuvinte-cheie
cultură pedagogică, valori pedagogice, normativitate pedagogică, cultura școlii,

pedagogical culture, pedagogical values, pedagogical normativity, school culture