Textul mic: provocare pentru evocare
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
572 15
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-26 10:23
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.02 (1302)
Probleme generale de didactică și metodică (1190)
SM ISO690:2012
CARTALEANU, Tatiana. Textul mic: provocare pentru evocare. In: Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională, 2017, nr. 2(102), pp. 32-36. ISSN 1810-6455.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista Didactica Pro…, revistă de teorie şi practică educaţională
Numărul 2(102) / 2017 / ISSN 1810-6455

Textul mic: provocare pentru evocare

The Short Text: Provocation for Evocation

CZU: 37.02

Pag. 32-36

Cartaleanu Tatiana
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
Disponibil în IBN: 9 septembrie 2019


Rezumat

În acest articol se examinează detaliat posibilităţile formative ale unor tehnici din arsenalul strategiei generale de dezvoltare a gândirii critice, pentru aplicarea cărora se utilizează textele de proporţii mici (proverbele, maximele, aforismele, dictoanele, butadele, citatele, poemele într-un vers, haikuurile etc.). Textul mic este considerat un declanşator pentru activităţile de scriere şi cele de discuţie, fiind deosebit de practic datorită accesibilităţii sale ca întindere, varietăţii tematice şi ideatice, posibilităţilor nelimitate de interpretare şi oportunităţilor largi pe care le deschide în faţa unui moderator creativ şi nonconformist. Sunt prezentate două prilejuri distincte pentru valorificarea textului mic, materializate în tehnici concrete şi exemple: scrierea unor texte-schiţe, ne-evaluabile, care devin ulterior suport pentru alte texte (Bliţ; Reacţia cititorului; Scrierea liberă; Văd – Aud – Simt); demararea discuţiilor al căror impact va depăşi cadrul textului de start (Discuţia ghidată; Pixuri în pahar; Gândeşte – Discută în perechi – Prezintă; Citate; Lasă-mi mie ultimul cuvânt;).

The article offers a detailed examination of the formative possibilities of some techniques from the general critical thinking strategy set, as used with short texts (proverbs, maxims, aphorisms, dictums, witticisms, quotes, one-line poems, haikus etc.). The examined short texts are viewed as starters for writing and debating strategies, being especially practical due to their reduced length, thematic and ideational variety, unlimited interpretation possibilities, and the wide opportunities they open for a creative and nonconformist moderator. Two distinct strategies for the development of short texts are presented, materialized as specific techniques and examples: writing sketches (not to be assessed), which later are to serve as support for other texts (Blitz; Reader’s Reaction; Freewriting; I See – I Hear – I Feel), and starting discussions, whose impact will go beyond the starting text (Guided Discussion; Pens in Cup; Think – Discuss in Pairs – Present; Quotations; Keep the Last Word for Me).

Cuvinte-cheie
gândire critică, evocare, scriere, discuţie, proverb, aforism, citat, maximă, dicton, haïku,

critical thinking, evocation, writing, discussion, proverb, aphorism, quotation, maxim, dictum, haiku