O nouă strategie de stimulare a creativităţii în instituţiile superioare de învăţământ
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
617 37
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-09 12:24
SM ISO690:2012
ANTOCI, Diana. O nouă strategie de stimulare a creativităţii în instituţiile superioare de învăţământ. In: Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:: strategii, forme, metode, 5-7 octombrie 2005, Bălţi. Bălţi: Universitatea de Stat „Alecu Russo" din Bălţi, 2005, Vol.2, pp. 49-50. ISBN 9975-931-97-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:
Vol.2, 2005
Conferința "Calitatea formării specialiştilor în învăţământul superior:strategii, forme, metode"
Bălţi, Moldova, 5-7 octombrie 2005

O nouă strategie de stimulare a creativităţii în instituţiile superioare de învăţământ


Pag. 49-50

Antoci Diana
 
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei
 
 
Disponibil în IBN: 8 august 2019


Rezumat

Una dintre cele mai importante şi dificile probleme în domeniul psihologiei diferenţiale este cea a subordonării aptitudinilor suplimentare celor principale şi căutarea unor astfel de căi de integrare a lor, prin care aptitudinile suplimentare pot deveni forţe creative în atingerea scopurilor personalităţii. În această cercetare am încercat să ne apropiem de soluţionarea problemei acestea din punct de vedere a interacţiunii dintre diverse tipuri de aptitudini. Realizarea oricărei activităţi cu succes se asigură şi este posibilă prin îmbinarea aptitudinilor, specifice oricărui individ si care îl caracterizează ca personalitate Problemele ce ţin de dezvoltarea capacităţilor sunt suficient de semnificative pentru societatea noastră indiferent de perioada de dezvoltare a persoanei în cauză şi de instituţiile în care învaţă sau au fost absolvite. Actualmente, prea puţin se vorbeşte despre posibilităţile şi strategiile neordinare de formare a aptitudinilor creative la studenţi din Instituţiile superioare de învăţământ. Este oare îndreptăţită o atare stare a lucrurilor într-o verigă atât de importantă de formare a specialistului? Această întrebare ne-a apărut după un studiu al raportului dintre aptitudinile generale şi creative în diverse perioade de vârstă. Rezultatele obţinute au demonstrat, că intensitatea interdependenţei în cazul creativităţii este puternică şi foarte puternică. În toate perioadele studiate interdependenţa dintre creativitate şi aptitudinile speciale se intensifică mereu de la puternică în mică şcolaritate la foarte puternică în adolescenţă, fapt care poate servi ca premisa psihologică pentru elaborarea şi selectarea unor noi modalităţi de dezvoltare a creativităţii în procesul pregătirii profesionale în instituţiile superioare. Pentru cercetarea în profunzime a legăturii dintre aptitudinile generale şi aptitudinile pentru arta plastică şi obţinerea materialului factologic suplimentar despre corelaţia aptitudinilor generale şi stabilirea posibilităţii de influenţă asupra aptitudinilor speciale şi a celor creative a fost aplicat experimentul formativ. Datele obţinute după efectuarea activităţilor de dezvoltare a aptitudinilor pentru arta plastică au demonstrat că creşterea nivelului aptitudinilor speciale influenţează pozitiv creativitatea. Rezultatele au arătat, că odată cu ridicarea nivelului aptitudinilor speciale au loc schimbări ale nivelului creativităţii generale; se majorează în primul rând indicii originalităţii şi flexibilităţii. Devine evidentă direcţia inversă a interacţiunii: dependenţa creativităţii generale de aptitudinile pentru arta plastică. Cercetarea efectuată ne orientează spre o nouă tehnică de dezvoltare a aptitudinilor creative a studenţilor: care va cumula modalitatea de dezvoltare a creativităţii cu metode de dezvoltare a aptitudinilor speciale, legate de viitoarea profesie a persoanei care urmează cursurile unei universităţi sau ale unui institut de învăţământ superior. Aplicarea acestei strategii va permite câştigarea timpului, utilizarea posibilităţilor învăţământului superior atât pentru dezvoltarea profesională, cât şi pentru creşterea personalităţii.