Conceptul emotiv al textului
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
878 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-28 10:51
SM ISO690:2012
LIFARI, Viorica. Conceptul emotiv al textului. In: Limba română actuală: Normă şi diversitate stilistică, Ed. 1, 11 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, pp. 130-135.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Limba română actuală: Normă şi diversitate stilistică 2018
Simpozionul "Limba română actuală: Normă şi diversitate stilistică"
1, Chișinău, Moldova, 11 mai 2018

Conceptul emotiv al textului


Pag. 130-135

Lifari Viorica
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 iunie 2019


Rezumat

Emotivitatea este o componentă integrală a textului. Aceasta se observă la două niveluri ale textului: la cel de conţinut şi la cel de exprimare. Conţinutul emotiv apare în părţile de bază ale textului, ceea ce înseamnă că se include în partea cognitivă a textului şi în strategia pragmatică utilizată de autor. La nivel de exprimare emotivitatea este lineară şi apare în text fiind redată de mijloacele lingvistice şi textuale ce marchează emoţii. Emotivitatea se regăseşte în texte ce reprezintă toate stilurile funcţionale de bază ale textului literar (ştiinţific, de afaceri, publicitar, artistic), însă specificul emotivităţii e determinat cu ajutorul noțiunilor fundal emotiv, tonalitate emotivă şi expresie emotivă. Scopul acestei lucrări este de a determina parametri emotivităţii textuale, iar cercetarea se bazează pe teoriile savanţilor V. Shakhovschy, S. Ionova, V. Bolotov, C. Caffi, W. Janney şi K. Oatley.

Emotivity is an integral component of the text. This fact can be noticed on the two levels of the text: the level of content and that of expression. The emotive content can be found in the core parts of the text, this means that emotivity is included in the cognitive part of the text and also in the pragmatic strategy of the writer who has produced this text. At the level of expression emotivity is linear and is found in text in the linguistic and textual means that render emotions. Emotivity is expressed in literary texts of different basic functional styles (scientific, business, in advertising and fiction), and the specificity of emotivity is determined by means of the emotive tone, emotive atmosphere and emotive expression. The aim of this paper is to determine the parameters of textual emotivity, the basic study being based on the theories of the famous researchers such as V. Shakhovschy, S. Ionova, V. Bolotov, C. Caffi, W. Janney and K. Oatley.

Cuvinte-cheie
Emotivitate, expresie emotivă, fundal emotiv, nivel de conţinut, nivel de exprimare, text, tonalitate emotivă.,

emotivity, emotive expression, emotive atmosphere, emotive tone, the level of content, the level of expression.