Mecanismul financiar al achiziţiilor publice (Aspecte teoretice)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
754 86
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 13:45
SM ISO690:2012
RUSU, Elena. Mecanismul financiar al achiziţiilor publice (Aspecte teoretice). In: Integrare prin cercetare si inovare.: Științe sociale, Ed. 1, 8-9 noiembrie 2018, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2018, SS, pp. 38-41.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare si inovare.
SS, 2018
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
1, Chișinău, Moldova, 8-9 noiembrie 2018

Mecanismul financiar al achiziţiilor publice (Aspecte teoretice)


Pag. 38-41

Rusu Elena
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 25 iunie 2019


Rezumat

Actualitatea subiectului abordat în această lucrare ştiinţifică se explică prin creşterea volumului cheltuielilor publice alocate pentru achiziţiile de bunuri şi servicii publice. Mecanismul existent al finanţării achiziţiilor publice în Republica Moldova nu asigură în măsura necesară realizarea obiectivului macroeconomic de alocare eficientă şi orientare spre rezultat a mijloacelor bugetare. În contextul expus, autorii au cercetat experienţa ţărilor europene în domeniul finanţării achiziţiilor publice. Instituţia achiziţiilor publice se află într-o stare de continuă transformare. Starea actuală a economiei din Republica Moldova necesită un mecanism instituţional adecvat, care să contribuie la dezvoltarea şi creşterea economică. În special, la etapa actuală, o atenţie deosebită este acordată dezvoltării instituţiei de achiziţii publice, care reprezintă o combinaţie a relaţiilor dintre entităţi diferite, interesate de crearea şi valorificarea bunurilor publice, precum şi elaborarea normelor şi a regulilor specifice mediului instituţional. Transformările care au loc în cadrul sistemului de achiziţii publice din Republica Moldova se datorează faptului că această instituţie este chemată să asigure stabilitatea economică şi socială, creşterea progresivă a economiei. Mecanismele utilizate în acest proces contribuie la creşterea interesului entităţilor economice pentru crearea de bunuri publice, ceea ce va permite soluţionarea unor obiective social-economice ale statului. Aspectele istorice ale evoluţiei instituţiei achiziţiilor publice în Republica Moldova de la proclamarea independenţei permit identificarea unor modele care au stat la baza sistemului actual de contractare a bunurilor, serviciilor şi lucrărilor pentru acoperirea necesităţilor publice. Sistemul de contractare este realizat de instituţia achiziţiilor publice, a căror elemente de bază la etapa actuală sunt reflectate în Figura 1.Mecanismul achiziţiilor publice reprezintă un proces de realizare a comenzii de stat în corespundere cu reglementările în vigoare. Un mecanism eficient de finanţare a achiziţiilor publice presupune parcurgerea următoarelor etape (Fig. 2): 1. Planificarea necesităţilor de interes public şi a resurselor financiare pentru achiziţia acestora. 2. Biblioteca de contracte tipizate. 3. Reglementari şi asigurarea metodică a procesului de executare a contractelor atribuite. 4. Evaluarea şi gestiunea riscurilor. 5. Controlul execuţiei contractelor (post-factum). 6. Evaluarea rezultatelor contractelor.Principalele pobleme ale sistemului actual de achiziţii publice din Republica Moldova sunt următoarele:  nivelul înalt al riscului corupţiei;  imperfecţiunea metodelor de plasare a comenzilor şi de atribuire a contractelor;  utilizarea insuficientă a achiziţiilor publice durabile;  cadrul juridic imperfect ş.a. Toate aceste probleme au drept consecinţă eficienţa scăzută şi riscul mare de fraudare a sistemului de achiziţii publice.Analiza caracteristicilor instituţiei achiziţiilor publice a permis autorului să identifice instrumentele mecanismului achiziţiilor guPreviziuni ale cheltuielilor publice Bugetarea financiară Elaborarea planurilor de achiziții publice Publicarea anunțului de intenție Atribuirea contractului de achiziție publică Executarea contractului și controlul executării la fiecare etapă, conform calendarului și caietului de sarcini Recepția rezultatelor achiziții Evaluarea eficienței achizițiilor publice Elaborarea recomandărilor de îmbunătățire a mecanismului achizițiilor publice Instrumente cantitative instrumente menite să contribuie la economisirea resurselor bugetare Instrumente calitative cu ajutorul cărora se urmărește achiziția de bunuri, servicii de cea mai înaltă calitate Instrumente mixte instrumente care au ca obiectiv achiziția bunurilor de cea mai bună calitate la cel mai mic preț  vernamentale. Implementarea mecanismului achiziţiilor publice se realizează cu ajutorul diferitelor instrumente. Toate instrumentele mecanismului de achiziţii publice, în funcţie de scopul final urmărit, pot fi împărţite în trei categorii: a) de natură cantitativă; b) de natură calitativă; c) mixte (Fig. 3). În concluzie, putem considera că mecanismul finanţării achiziţiilor publice este un sistem complex şi dinamic de organizare, gestiune şi utilizare eficientă a banului public prin desfăşurarea achiziţiilor publice pentru acoperirea necesităţilor de interes public. În vederea eficientizării achiziţiilor publice, sunt necesare un şir de măsuri:  Creşterea gradului de utilizare a e-achiziiţilor.  Evaluarea cât mai corectă a ofertelor pentru a evita modificarea condiţiilor contractelor pe durata realizării contractului de achiziţie.  Finanţarea contractelor pe etape, conform calendarului de activităţi.  Evaluarea cât mai obiectivă a riscurilor, inclusiv de fraudare.  Analiza prospectivă (la etapa pre achiziţie) este mai importantă decât analiza post-factum. O analiză temeinică cu implicarea experţilor va permite utilizarea cât mai eficientă a fondurilor publice alocate prin sistemul de achiziţii publice.