Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
957 87 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-19 15:05 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.922.7 (464) |
Psihologie (3327) |
SM ISO690:2012 COJOCARU, Aurelia, PANCZI, Violina. Modelarea comportamentului adolescenților abuzați. In: Vector European, 2019, nr. 2, pp. 129-138. ISSN 2345-1106. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Vector European | |||||
Numărul 2 / 2019 / ISSN 2345-1106 /ISSNe 2587-358X | |||||
|
|||||
CZU: 159.922.7 | |||||
Pag. 129-138 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Familia rămâne totuşi principalul cadru de dezvoltare a copilului, iar felul în care îşi îndeplineşte funcţiile specifice influenţează printr-o paletă de factori funcţionarea societăţii în ansamblu. Actualitatea acestui subiect este determinată de situaţia din societatea contemporană care se confruntă cu o problemă gravă, aflată, din păcate, în plină ascensiune, şi anume abuzul asupra copilului, problemă care preocupă şi alarmează societatea, şi mai ales profesioniştii din domeniul protecţiei copilului şi a familiei. Insuficienta cunoaştere teoretică a termenilor, conceptelor, teoriilor care ţin de problematica abuzului asupra copilului, a consecinţelor acestor fenomene asupra dezvoltării copilului, lacunele legislative în protecţia copilu-lui, numărul relativ redus al specialiştilor formaţi şi cu experienţă practică în acest domeniu, constituie, pe lângă complexitatea şi dificultatea intervenţiei în astfel de cazuri, adevărate obstacole în calea diminuării şi prevenirii abu-zului şi neglijării copilului. Maltratarea şi abuzul în cadrul familiei afectează dezvoltarea copilului în dimensiunile sale esenţiale. Efectele acestor fenomene sunt profunde şi nefaste, însoţind copilul de-a lungul vieţii sale. Cunoaşterea şi înţelegerea nevoilor copilului în funcţie de etapele de dezvoltare ale acestuia, de către părinţii şi adulţii cu care el interacţionează, reprezintă posibilitatea de a relaţiona corect cu el şi de a sesiza elementele unor traume, acţionând profilactic şi terapeutic. Având în vedere considerentul că nu trebuie ca părinţii să vadă copilul ca şi un bun al lor, ci ca pe o per-soană cu propria personalitate, consider că este necesar a se interveni acolo unde familia dă greş în educarea şi creş-terea copilului. Această intervenţie trebuie să fie în interesul suprem al copilului, dar şi în interesul familiei. Pentru a preveni şi a combate abuzul asupra copilului, specialiştii din domeniul protecţiei copilului, părin-ţii, cadrele didactice, comunitatea, va trebui să mediteze mai des şi să răspundă la următoarea întrebare: De ce trebuie să schimbăm ceva?: •A lovi copilul este o violare a drepturilor lui fundamentale ca fiinţă umană; •Pedeapsa fizică este o practică periculoasă, cauzând uneori vătămări „ accidentale" grave sau degene-rând într-un comportament cunoscut ca abuz asupra copilului; •Pedeapsa fizică aplicată copilului determină preluarea de către acesta a unor atitudini şi comportamen-te violente - violenţa naşte violenţă; •Pedeapsa fizică nu-1 învaţă nimic pozitiv pe copil; •Copilul neglijat este marcat de o atitudine de indiferenţă sau timiditate şi de incapacitatea de a-şi o-ganiza activitatea liber. |
|||||
Cuvinte-cheie violenţă domestică, adolescent abuzat, modelare de comportament, intervenţie psihologică, domestic violence, abused adolescent, behavioral modeling, psychological intervention |
|||||
|