Campaniile mediatice TV: viziune de ansamblu
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
661 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 23:33
SM ISO690:2012
STEPANOV, Georgeta, CEBAN (BOTNARIUC), Marina. Campaniile mediatice TV: viziune de ansamblu. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe socioumanistice, 28-29 septembrie 2016, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2016, Vol.1, R, SSU, pp. 203-206. ISBN 978-9975-71-812-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
Vol.1, R, SSU, 2016
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare"
Chișinău, Moldova, 28-29 septembrie 2016

Campaniile mediatice TV: viziune de ansamblu


Pag. 203-206

Stepanov Georgeta1, Ceban (Botnariuc) Marina2
 
1 Institutul Integrare Europeană şi Ştiinţe Politice al AȘM,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 15 aprilie 2019


Rezumat

Un element al jurnalismului social îl constituie campaniile mediatice ce reprezintă, în general, încercări de a preveni sau de a educa publicul larg în privinţa unor probleme care îi vizează în mod direct existenţa, scopul fiind de a influenţa, de a sensibiliza opinia publică asupra problemelor care există în societate, promovând astfel valori sociale precum: receptivitatea, ajutorul reciproc, solidaritatea socială etc. Specificul campaniilor mediatice rezidă în avantajul acestora de a mediatiza individul social şi problemele cu care se confruntă el, de a contura un tablou reprezentativ al situaţiei, oferind suficientă informaţie pentru ca cititorii să-şi formeze opinii şi să acţioneze într-un mod care să favorizeze incluziunea socială. Adevăratul scop al campaniilor mediatice este schimbarea în bine a mentalităţilor, a obiceiurilor şi a acţiunilor sociale. Unele campanii, îndeosebi cele care îşi propun să lupte cu nedreptăţile sociale şi cu realităţile oribile pe care le trăiesc anumiţi indivizi sociali în fiecare zi, folosesc strategii de sensibilizare care acţionează la nivel sentimental şi provoacă reacţii afective de asociere şi, respectiv, de implicare întru soluţionarea problemei. Alte campanii mediatice, pe lângă latura afectivă a personalităţii, fac apel şi la raţiune: este cazul campaniilor menite să prevină riscul reprezentat de bolile cu transmitere sexuală, cardiace sau pulmonare, precum şi al campaniilor împotriva consumului de droguri şi fumatului. Produsele jurnalistice de acest gen îşi propun să ilustreze cât mai expresiv realitatea, așa încât, pe de o parte, să sensibilizeze cititorul, să-l provoace şi să-l ajute să se autodefinească ca parte integrantă a societăţii, iar pe de altă parte, să protejeze demnitatea umană şi socială a persoanelor care devin obiectul campaniilor mediatice. Primul post de televiziune autohton care a început să utilizeze pe larg campaniile de socializare este PRO TV Chişinău. Printre cele mai ample și mai reușite activități de acest fel se numără Dăruiești și câștigi – campanie menită să ajute unor persoane concrete ce se confruntă cu o problemă care poate fi soluționată doar cu ajutorul întregii societăți. Este o campanie de sensibilizare a populației pentru a se implica în diverse acțiuni de ajutorare și binefacere. Fă-ți Europa acasă și Am cu ce sunt campanii care promovează practici pozitive, iar campaniile Moldova fără oameni, Nu mă bate, Vreau părinții înapoi au menirea să atragă atenția societății asupra unor probleme sociale majore și să cultive spiritul civic și cel de implicare socială. Dăruieşti şi câştigi este campania de referinţă a PRO TV Chişinău. Ea reușește an de an să aducă pe ecranele TV poveşti de viaţă care, ulterior, sunt practic schimbate de către telespectatori. Ea se desfăşoară, tradiţional, în perioada 1-25 decembrie, timp în care echipa Pro TV Chişinău difuzează istorii ale unor oameni care au nevoie de ajutor. Cazurile care devin subiecte ale campaniei de presă sunt identificate şi analizate în cadrul şedinţelor de perspectivă ale organizatorilor, luându-se în calcul caracterul şi specificul fiecărui caz în parte, precum şi potenţialul postului TV de a găsi resurse şi pârghii pentru rezolvarea lor. Aceste mediatizări adoptă pe deplin stilul Pro TV Chişinău, stil caracterizat de acel vampirism emoţional ce are la bază doi termeni de referinţă: tragismul şi fatalitatea. Materialele sunt însoţite de imagini cutremurătoare, de un fundal muzical depresiv şi de vocea gravă a reporterului. La finele reportajului sunt afişate atât numărul de cont la care pot fi depuse donaţiile, cât şi numărul de SMS la care telespectatorii pot trimite acel mesaj salvator. Totodată, echipa oferă tuturor celor interesaţi datele de contact ale eroilor campaniilor, întrucât există un număr mare de oameni ce preferă să meargă singuri la faţa locului şi să doneze celor nevoiaşi bani, haine, produse alimentare sau oricare alte bunuri materiale. Timp de șase ani, peste 20 de familii au primit ajutor în cadrul campaniei sociale Dăruieşti şi câştigi, campanie care de fiecare dată culminează, în perioada 23-25 decembrie, cu spectacole în Piaţa Marii Adunări Naţionale, în cadrul cărora se face public bilanţul activităţilor de promovare şi rezultatul acestora. Un element forte al campaniei respective îl constituie continuitatea acţiunilor de mediatizare. Astfel, de-a lungul anilor sunt prezentate poveştile de viaţă care s-au schimbat în urma ajutorului primit datorită Dăruieşti şi câştigi, oamenii având posibilitatea să urmărească cum au fost cheltuiţi banii, la ce au ajutat SMS-urile sau donaţiile lor, să se bucure că au contribuit la depăşirea unor obstacole sau la soluţionarea unor probleme. Campania Dăruieşti şi câştigi a reuşit de-a lungul anilor să-şi formeze un public constant,a se implica în diverse acțiuni de ajutorare și binefacere. Fă-ți Europa acasă și Am cu ce sunt campanii care promovează practici pozitive, iar campaniile Moldova fără oameni, Nu mă bate, Vreau părinții înapoi au menirea să atragă atenția societății asupra unor probleme sociale majore și să cultive spiritul civic și cel de implicare socială. Dăruieşti şi câştigi este campania de referinţă a PRO TV Chişinău. Ea reușește an de an să aducă pe ecranele TV poveşti de viaţă care, ulterior, sunt practic schimbate de către telespectatori. Ea se desfăşoară, tradiţional, în perioada 1-25 decembrie, timp în care echipa Pro TV Chişinău difuzează istorii ale unor oameni care au nevoie de ajutor. Cazurile care devin subiecte ale campaniei de presă sunt identificate şi analizate în cadrul şedinţelor de perspectivă ale organizatorilor, luându-se în calcul caracterul şi specificul fiecărui caz în parte, precum şi potenţialul postului TV de a găsi resurse şi pârghii pentru rezolvarea lor. Aceste mediatizări adoptă pe deplin stilul Pro TV Chişinău, stil caracterizat de acel vampirism emoţional ce are la bază doi termeni de referinţă: tragismul şi fatalitatea. Materialele sunt însoţite de imagini cutremurătoare, de un fundal muzical depresiv şi de vocea gravă a reporterului. La finele reportajului sunt afişate atât numărul de cont la care pot fi depuse donaţiile, cât şi numărul de SMS la care telespectatorii pot trimite acel mesaj salvator. Totodată, echipa oferă tuturor celor interesaţi datele de contact ale eroilor campaniilor, întrucât există un număr mare de oameni ce preferă să meargă singuri la faţa locului şi să doneze celor nevoiaşi bani, haine, produse alimentare sau oricare alte bunuri materiale. Timp de șase ani, peste 20 de familii au primit ajutor în cadrul campaniei sociale Dăruieşti şi câştigi, campanie care de fiecare dată culminează, în perioada 23-25 decembrie, cu spectacole în Piaţa Marii Adunări Naţionale, în cadrul cărora se face public bilanţul activităţilor de promovare şi rezultatul acestora. Un element forte al campaniei respective îl constituie continuitatea acţiunilor de mediatizare. Astfel, de-a lungul anilor sunt prezentate poveştile de viaţă care s-au schimbat în urma ajutorului primit datorită Dăruieşti şi câştigi, oamenii având posibilitatea să urmărească cum au fost cheltuiţi banii, la ce au ajutat SMS-urile sau donaţiile lor, să se bucure că au contribuit la depăşirea unor obstacole sau la soluţionarea unor probleme. Campania Dăruieşti şi câştigi a reuşit de-a lungul anilor să-şi formeze un public constant, paniile sociale sensibilizează publicul şi educă toleranţa în mase, care este un indice al maturităţii civice a unei societăţi. Așadar, campaniile mediatice „promovează o abordare personalizată şi profesionistă a unor probleme majore ale societăţii prin intermediul unor subiecte cu dimensiune umană. Aceste subiecte media includ istorii ale unor persoane reale şi vizează teme de interes public” [2, p.13]. O campanie de presă care pune în circuit cicluri de materiale cu o pronunţată dimensiune umană poate deveni punctul de pornire pentru anumite campanii sociale de binefacere sau de susţinere a unor persoane concrete sau chiar a unor categorii sociale, pentru că impactul unor astfel de articole este destul de mare şi foarte frecvent catalizează societatea spre a se pronunţa şi a lua o anumită atitudine, a se implica în soluționarea comună a unor probleme vitale.