Specificul tratării genului de liturghie în creaţia compozitorilor din Republica Moldova
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
733 1
Ultima descărcare din IBN:
2018-03-14 14:16
SM ISO690:2012
BALABAN, Larisa. Specificul tratării genului de liturghie în creaţia compozitorilor din Republica Moldova. In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2007, nr. 10, pp. 310-312. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 10 / 2007 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

Specificul tratării genului de liturghie în creaţia compozitorilor din Republica Moldova

Pag. 310-312

Balaban Larisa
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 29 iulie 2013


Rezumat

In the article the most significant and vivid phenomena of the Moldovan religious music of the end of the XIXth - XXth centuries – Liturgy – are analyzed on the basis of choral compositions and also the aspects of their performance are discussed. The article dwells upon the influence of the Byzantine, Slavic and West-European cultures on the formation of the Moldavian church singing and on composers’ work of the end of the XIXth – the beginning of the XXIth centuries. The main goal of the article is to research this musical religious genre of the Moldavian choral culture; to determine interconnection of the musical works to the traditional genre samples of the cult music; to characterize the compositional peculiarities of musical works from interpretational point of view.