Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
736 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-04-03 19:21 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
792.072.3 (16) |
Teatru. Artă scenică. Reprezentații teatrale (521) |
SM ISO690:2012 KOROLIOVA, Elfrida. Viziunile estetice ale lui Leonid Cemortan. In: Arta , 2018, nr. 2(AV), pp. 130-135. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 792.072.3 | ||||||
Pag. 130-135 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În aprecierea spectacolului teatral, cercetătorul Leonid Cemortan se bazează pe principiile esteticii ca ştiinţă despre frumos, ca filosofie a artelor frumoase, care determină criteriile judecăţii de valoare în sfera artistică, relaţia spectacolelor teatrale cu realitatea şi cu adevărul. Viziunile sale estetice asupra acestui fenomen cultural constituie cheia spre deschiderea semnificaţiilor spectacolelor. În monografii, articole teoretice, în recenzii la spectacole, L. Cemortan dezvăluie sensul lor. În aprecierile sale, el se sprijină pe categoriile tragicului, comicului, ale dramei, utilizează conceptele de sublim, ideal, imagine, adevăr, realism. Viziunile estetice ale lui L. Cemortan sunt exprimate mai amplu în relevarea semnificaţiilor spectacolelor Sânzeana şi Pepelea, Ovidiu de V. Alecsandri, Casa mare de I. Druţă, Regele Lear de W. Shakespeare în montarea lui V. Gherlac; Roata vremii de A. Lupan, Păsările tinereţii noastre de I. Druţă în montarea lui V. Cupcea; Revizorul de N. Gogol în montarea lui V. Cupcea şi A. Băleanu; Solo pentru orologiu de O. Zagradnic; Azilul de noapte de M. Gorki; Romeo şi Julieta de W. Shakespeare, Ciocârlia de J. Anouilh în montarea lui A. Băleanu; Doina de I. Druţă în montarea lui S. I. Şcurea; Tata, Abecedarul, Pomul vieţii de D. Matcovschi în montarea lui V. Apostol. Leonid Cemortan a criticat Teatrul Muzical-Dramatic „A. S. Puşkin” din anii 1980 pentru lipsa unei program estetic clar definit. El afirma că teatrul trebuie să îndeplinească o misiune estetică, să îmbogăţească spiritual oamenii, să contribuie la dezvoltarea culturii naţionale, să stimuleze gândirea socială şi să amplifice astfel importanţa lui socială. |
||||||
Cuvinte-cheie viziuni estetice, teatrologul Leonid Cemortan, Teatrul din Moldova., aesthetic visions, theatrologist Leonid Cemortan, performance, drama, tragic, comic, realism. |
||||||
|