Rap in the Republic of Moldova: some reflections
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
893 14
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-28 14:23
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78.08(478) (4)
Muzică (1808)
SM ISO690:2012
TCACENCO, Victoria. Rap in the Republic of Moldova: some reflections. In: Arta , 2018, nr. 2(AV), pp. 64-69. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AV) / 2018 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Rap in the Republic of Moldova: some reflections

Rap-ul în Republica Moldova: câteva reflecţii

CZU: 78.08(478)

Pag. 64-69

Tcacenco Victoria
 
Institute of Cultural Heritage
 
 
Disponibil în IBN: 28 ianuarie 2019


Rezumat

The purpose of this article is to reveal some features of hip-hop (rap) compositions appeared in the Republic of Moldova during the first two decades of the 21st century. Studying the most representative examples of Moldovan rap, such as “O şosea din Europa” created by Kapushon and Guz, “Laminat” by Mani and others, the author reveals different approaches to the sound part of rap works, offering individual sound concepts. The compositions written by Moldovan rappers translate both universal features of this aesthetic phenomenon and local features that evoke a lively response of the rap followers in Moldova. Besides protest, social criticism and eclectics of rap compositions, one can observe a strong influence of rap aesthetics and style on national pop music. The most representative example is “Carla’s Dream” creation, which demonstrates a successful interaction of poetical and sound discourse of rap with other stylistic sources. In this sense, hits “Anti-CSD” and “Eroina/ Sub pielea mea” are studied.

Scopul acestui articol constă în fundamentarea unor trăsături ale compozițiilor hip-hop (rap) apărute în Republica Moldova în primele două decenii ale secolului XXI. Studiind cele mai reprezentative exemple ale rap-ului moldovenesc, cum ar fi compoziţia „O șosea din Europa” creată de Kapushon și Guz, sau „Laminat” compus de Mani, autorul dezvăluie diferite abordări ale rap-ului naţional, oferind concepte sonore individualizate. Compozițiile scrise de raperii naţionali redă atât caracteristicile universale ale acestui fenomen estetic, cât și trăsăturile locale, care evocă un răspuns viu al adepților muzicii rap din Moldova. Pe lângă protestul, critica socială și eclectica compozițiilor rap, se observă o influență puternică (atât estetică, cât şi stilistică) a muzicii rap și asupra muzicii pop din Republica Moldova. Exemplul cel mai reprezentativ în acest sens este creația formaţiei „Carla’s Dream”, care demonstrează o interacțiune reuşită a discursului poetic și sonor cu alte surse stilistice. În acest sens, sunt studiate compoziţiile trupei „Anti-CSD” și „Eroina/Sub pielea mea”.

Cuvinte-cheie
Republic of Moldova, Kapushon, Guz, Mani, Carla’s Dream., Kapushon, Guz, Mani,

Republica Moldova, „Carla’s Dream”.