Methodological principles of assessing competition in trade
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
852 16
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-04 10:43
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
339.137.2+339.37 (1)
Probleme generale ale comerțului. Piața (799)
Comerț interior. Comerț indigen (50)
SM ISO690:2012
MAXIM, Ion, FUIOR, Elena. Methodological principles of assessing competition in trade. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2018, nr. 2(10), pp. 77-90. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 2(10) / 2018 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

Methodological principles of assessing competition in trade

CZU: 339.137.2+339.37
JEL: G39

Pag. 77-90

Maxim Ion1, Fuior Elena2
 
1 Competition Council of the Republic of Moldova,
2 Trade Co-operative University of Moldova
 
Disponibil în IBN: 15 ianuarie 2019


Rezumat

In a modern market economy, characterized by the instability of the external and internal environment, it is objectively necessary to develop new approaches and mechanisms for the development of the retail trade. A high level of competitiveness is one of the main indicators of success of any economic entity. Competitiveness can be characterized as a very efficient ability of an enterprise to dominate the market for the production and sale of certain goods and services and its ability to suppress competition from other producers involved in similar activities. Retail competition, being one of the important components of the external environment, has a significant impact on business efficiency, profitability, and development strategy. Currently, the problems of assessing the level of competition in the retail trade in Moldova have not been sufficiently studied, the methodology for calculating the level of competition and the evaluation criteria have not been developed. The available techniques do not fully take into account the specificity of the operation of the retail business. It can be said that so far some progress has been made in assessing the competitiveness of products, and quite acceptable methods have been developed for assessing the competitiveness of identical products and services. The situation is more complicated with assessing the competitiveness of enterprises. In spite of the fact that certain measures have been taken and are still taken by economists in this direction, a universal and generally accepted method of integrated economic assessment of the competitiveness of enterprises in the sphere of trade has not yet been developed. For these reasons, the article describes several techniques for assessing the competitiveness of an economic entity in the sphere of trade, which will allow a qualitative analysis of specific competitive positions

Într-o economie de piață modernă, caracterizată de instabilitatea mediului extern și intern, în mod obiectiv se impune dezvoltarea a noi abordări și mecanisme de dezvoltare a comerțului cu amănuntul. Un nivel ridicat al competitivității este unul dintre principalii indicatori ai succesului oricărei entităţi economice. Competitivitatea poate fi caracterizată ca fiind capacitatea foarte eficientă a unei întreprinderi de a domina piața pentru producția și vânzarea anumitor bunuri și servicii și abilitatea acesteia de a suprima concurența altor producători implicați în activități similare. Concurența în comerțul cu amănuntul, fiind una dintre componentele importante ale mediului extern, are un impact semnificativ asupra eficienței întreprinderilor comerciale, nivelului profitului, strategiei de dezvoltare. În prezent, problemele de evaluare a nivelului concurenței în domeniul comerțului cu amănuntul în Moldova nu au fost suficient studiate, nu a fost elaborată o metodologie de calculare a nivelului concurenței, precum și criteriile de evaluare. Tehnicile disponibile nu iau în considerare pe deplin specificul funcționării întreprinderilor cu amănuntul. Se poate afirma că până în prezent, în ceea ce privește evaluarea competitivității produselor, s-au realizat anumite progrese, s-au elaborat metode destul de acceptabile pentru evaluarea competitivității produselor și serviciilor identice. Situația este mai complicată cu evaluarea competitivității întreprinderilor. În ciuda faptului că au fost luate și sunt luate anumite măsuri în această direcție de către economiști, nu a fost încă elaborată o metodă universală și general acceptată de evaluare economică integrată a competitivității întreprinderilor din sfera comerţului. Din aceste considerente, articolul descrie mai multe tehnici de evaluare a competitivității unei entităţi economice din sfera comerţului, ceea ce va permite o analiză calitativă a pozițiilor competitive specifice.  

В современной рыночной экономике, характеризующейся нестабильностью внешней и внутренней среды, объективно необходимо разработать новые подходы и механизмы для развития розничной торговли. Высокий уровень конкурентоспособности является одним из основных показателей успеха любого хозяйствующего субъекта. Конкурентоспособность может быть охарактеризована как эффективная способность предприятия доминировать на рынке производства и продажи определенных товаров и услуг и подавлять конкуренцию со стороны других производителей, участвующих в аналогичных видах деятельности. Конкуренция в розничной торговле является одной из важных составляющих. Внешняя среда оказывает существенное влияние на эффективность работы коммерческих предприятий, уровень прибыли, стратегию развития. В настоящее время проблемы оценки уровня конкуренции в розничной торговле в Молдове недостаточно изучены, методология расчета уровня конкуренции и критерии оценки не разработаны. Доступные методики не в полной мере учитывают специфику работы розничного бизнеса. Необходимо отметить, что до сих пор был достигнут некоторый прогресс в оценке конкурентоспособности продукции, были разработаны вполне приемлемые методы для оценки конкурентоспособности идентичных продуктов и услуг. Ситуация сложнее с оценкой конкурентоспособности коммерческих предприятий. Несмотря на то, что некоторые меры были приняты и предпринимаются в этом направлении экономистами, универсальный и общепринятый метод комплексной экономической оценки конкурентоспособности торговых предприятий еще не разработан. По этим причинам в статье описано несколько методик оценки конкурентоспособности хозяйствующего субъекта в сфере торговли, что позволит качественно проанализировать конкретные конкурентные позиции

Cuvinte-cheie
retail, Competition, relevant market, competition assessment,

comerț cu amănuntul, concurenţă, piaţă relevantă, evaluarea concurenței,

розничная торговля, конкуренция, релевантный рынок, оценка конкуренции