Ceremonialul nupțial în satele din valea Prutului de Jos: funcționalitate și inovații
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
922 26
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 10:52
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.5(478) (14)
Obiceiuri, datini privind viața particulară (263)
SM ISO690:2012
GRĂDINARU, Natalia. Ceremonialul nupțial în satele din valea Prutului de Jos: funcționalitate și inovații. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: al Republicii Moldova în cercetare şi educaţie, 15 noiembrie 2018, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediţia 3, p. 27. ISBN 978-9975-84-074-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Ediţia 3, 2018
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural al Republicii Moldova în cercetare şi educaţie"
Chișinău, Moldova, 15 noiembrie 2018

Ceremonialul nupțial în satele din valea Prutului de Jos: funcționalitate și inovații

CZU: 392.5(478)

Pag. 27-27

Grădinaru Natalia
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 31 decembrie 2018


Rezumat

Materialul informativ cules în urma cercetărilor de teren, întreprinse în satele din valea Prutului de Jos în vara anului 2018, a dezvăluit structura tradițională a ceremonialului nuptial, gradul de păstrare a tradițiilor și obiceiurilor pre/nupțiale, mutațiile funcționale survenite de-a lungul timpului în structura ritualurilor, dar și felul de raportare a localnicilor vizavi de ritualurile și secvențele tradiționale din cadrul acestui ceremonial.  Conchidem astfel că obiceiurile de nuntă din regiunea cercetată colportă, în mare parte, sensul străvechi, ritual al actului nuptial dar, prin accentele care se pun pe momentele esenţiale, prin succesiunea secvenţelor sau prin prezenţa ori absenţa unor elemente, se produce o schimbare de funcţie prin translaţie de la planul sacral la cel ceremonial.  Păstrând în esență caracterul de trecere, ceremonialul nupțial se organizează după o anumită gradaţie pe care Van Gennep o numea secvenţă. Acest caracter de secvență are o manifestare clară, tinerii trecând gradat de la starea de feciori la cea de căsătoriţi, urmând câteva etape: logodna, nunta şi obiceiurile de după nuntă.  Specifice pentru spațiul cercetat rămân două aspecte: 1. – timpul trecerii fetei în casa mirelui (spre deosebire de alte zone etnografice, „aici mireasa mergea odată cu logodna la mire”) și 2. – preocuparea pentru virginitatea miresei (reprezinta potențialul de a da naștere la o viață sacra, garanta onoarea familiei). Mai mult chiar, transformarea fizică pe care o suferea mireasa, trebuia etalată și marcată în cadrul obiceiurilor de nuntă (mersul cu sau fără icoană în cadrul logodnei, jucarea cearșafului în timpul nunții, servirea rachiului roșu/alb).