Health Education - an Organic Component of School Curricula of Physical Education
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
665 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-28 08:31
SM ISO690:2012
SAVA, Panfil. Health Education - an Organic Component of School Curricula of Physical Education. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 231-233.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Health Education - an Organic Component of School Curricula of Physical Education


Pag. 231-233

Sava Panfil
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2018


Rezumat

Health education must become a permanent concern of the family and the school in order to educate the children's health culture. A special role in the realization of this concept lies to the contemporary school, the teaching staff. In this context, we mention that the Physical Education discipline has vast possibilities to train and develop the competences necessary for the pupils to realize the asanative potential of the various factors (natural and hygienic) and means (physical exercises). The educational contents of this educational subject included in curricula for pre-university education, contain theoretical and practical themes. The theoretical subjects contain knowledge of sanitary-hygienic, anatomo-physiological, theoretical-methodical character etc. whose communication contributes to the students' awareness of the health as a supreme human value and the way of strengthening it by practicing physical exercises, quenching the body, rational nutrition, avoiding vices, etc. Practical subjects contain multiple and very varied physical exercises, procedures and motor actions of different types of sport, which, being realized in practical lessons, contribute to increasing the development degree and physical, motor, functional training of students, being important indices that characterize the physical health of man. Therefore, the educational contents of physical education  have a multidimensional orientation, ensuring the following values for students: - visions and concepts about human health; - beliefs and motivation to practice physical exercise, sports for health; - motor experiences; - the methodological experience regarding the use of the means of physical education for the purpose of fortifying and maintaining their own health. Obviously, the plenary realization of the concept of "Education for Health" depends to a great extent on the didactic framework, on its professionalism (the theoreticalscientific, methodological, praxiological training of the teacher).

Educaţia pentru sănătate trebuie să devină o preocupare permanentă a familiei şi a şcolii în vederea formării culturii sănătăţii copiilor. Un rol deosebit în realizarea acestui concept îi revine şcolii contemporane, cadrelor didactice. În acest context, menţionăm că disciplina de studii Educaţie fizică are vaste posibilităţi de formare şi dezvoltare a competenţelor necesare elevilor pentru valorificarea potenţialului asanativ al diverşilor factori (naturali şi igienici) şi mijloace (exerciţiile fizice). Conţinuturile educaţionale ale acestei discipline de învăţământ, incluse în programele curriculare pentru învăţământul preuniversitar, conţin subiecte teoretice şi practice. Subiectele teoretice conţin cunoştinţe cu caracter sanitaro-igienic, anatomo-fiziologic, teoretico-metodic etc., a căror comunicare contribuie la conştientizarea de către elevi a sănătăţii ca valoare supremă a omului şi a modului de fortificare a acesteia prin practicarea exerciţiilor fizice, călirea  organismului, alimentaţia raţională, evitarea viciilor etc. Subiectele practice conţin multiple şi foarte diverse exerciţii fizice, procedee şi acţiuni motrice din diferite genuri de sport, care, fiind realizate în cadrul lecţiilor practice, contribuie la sporirea gradului de dezvoltare şi pregătire fizică, motrice, funcţională a elevilor, constituind indici importanţi ce caracterizează sănătatea fizică a omului. Prin urmare, conţinuturile educaţionale la educaţia fizică au o orientare multiaspectuală, asigurând formarea la elevi a următoarelor valori: - viziuni şi concepte despre sănătatea omului; - convingeri şi motivaţia de a practica sistematic exerciţiul fizic, sportul pentru sănătate; - experienţa motrice; - experienţa metodologică referitoare la utilizarea mijloacelor educaţiei fizice în scopul fortificării şi menţinerii propriei sănătăţi. Evident, realizarea plenară a conceptului „Educaţie pentru sănătate” depinde, în mare măsură, de cadrul didactic, de profesionalismul acestuia (de pregătirea teoretico-ştiinţifică, metodologică, praxiologică etc. a profesorului).

Cuvinte-cheie
health education, students, educational contents, values, teacher