Organizational and Methodological Bases of the Long Term Training of Table Tennis Players
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
919 3
Ultima descărcare din IBN:
2023-06-23 11:00
SM ISO690:2012
MOCROUSOV-CUCIUC, Elena. Organizational and Methodological Bases of the Long Term Training of Table Tennis Players. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 145-148.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Organizational and Methodological Bases of the Long Term Training of Table Tennis Players


Pag. 145-148

Mocrousov-Cuciuc Elena
 
State University of Physical Education and Sport
 
 
Disponibil în IBN: 28 decembrie 2018


Rezumat

During a long period of time, in sports theory, it is argued that the success of any sport test with complex coordination depends first of all on technical and tactical training, with a gradual increase (depending on the age criterion) of the functional tasks‟ complexity. In this respect, within tennis test, there is still a considerable potential to: improve the quality of technical and tactical training, including on a large scale, improve the pedagogical control system and turn it into a long-term reference point for all stages of the training; organize a system of incentives for increasing and keeping the group involved in this test in order to increase the dynamics of cognitive-motor activities. This potential should be capitalized. For table tennis, the quality improvement of technical and tactical training as well as the increase of the number of participants can be ensured by: improving the content, consistency and methodology of technical and tactical training; improving the pedagogical control system and turning it into a long-term reference point for all phases of training; organizing a system of incentives to increase and maintain the number of participants. The purpose of the activity is to increase the participations and achievement of the sporting results within the "table tennis" test due to the creation of a logical technical and tactical training system in the long run. This article highlights the aspects related to the formation of long-term technical and tactical training, maintenance of the  same numerical group of participants for the "table tennis" test. Methods of research: analysis and generalization of literature data, interviewing, pedagogical experiments. The article presents the content of the long-term training tasks for table tennis players, taking into account the stages of training and advancement to additional levels during the initial technical training phase. The results of the competitive activity of the participants within the experiment demonstrated the effectiveness of this method. In the case of long-term training, it is impossible to overlook the issue of sport-cognitive motivation and to maintain the numerical group of pupils from sports schools. The research process has made possible to conclude that, in order to motivate sporting activities under the conditions of early specialization, it is necessary to diversify the sport tests, starting with the introduction of table tennis for the "children" category.

În teoria sportivă, de o perioadă lungă de timp este susţinută ideea că reuşita probelor sportive de o coordonare complexă depinde în primul rînd de pregătirea tehnică şi tactică, cu o creştere treptată, în dependenţă de criteriul de vîrstă, a complexităţii sarcinilor funcţionale. În acest aspect, la proba de tenis de masă există, încă, un considerabil potenţial nevalorificat în îmbunătăţirea calităţii instruirii tehnice şi tactice inclusiv la scară largă; îmbunătăţirea sistemului de control pedagogic şi transformarea acestuia într-un punct de referinţă pe termen lung la toate etapele pregătirii; organizarea unui sistem de stimulente pentru sporirea numărului şi păstrarea grupului antrenat în cadrul acestei probe cu scopul creşterii dinamicităţii activităţiilor cognitiv-motorice. Acest  potenţial merită fi valorificat. Pentru tenisul de masă, potenţialul de îmbunătăţire a calităţii pregătirii tehnice şi tactice, cît şi sporirea numărului de participanţi pot fi asigurate prin: îmbunătăţirea conţinutului, coerenţei şi metodologiei instruirii tehnice şi tactice; îmbunătăţirea sistemului de control pedagogic şi transformarea acestuia într-un punct de referinţă pe termen lung pentru toate etapele pregătirii; organizarea unui sistem de stimulente pentru sporirea şi păstrarea numărului de participanţi. Scopul activităţii este de a spori participarea şi obţinerea rezultatelor sportive în cadrul probei „tenisul de masă” datorită creării unui sistem logic de pregătire tehnică şi tactică pe termen lung. Prezentatul articol evidenţiază aspecte relaţionate formării unei pregătiri tehnice şi tactice pe termen lung, menţinând acelaşi grup numeric al participanţilor la proba „tenis de masă”. Metode de cercetare: analiza şi generalizarea datelor din literatura de specialitate, intervievarea specialiştilor, experimentele pedagogice. Articolul prezintă conţinutul sarcinilor pregătirii de termen lung al jucătorilor de tenis de masă, ţinând cont de etapele de pregătire şi de avansare spre nivele suplimentare în faza iniţială de pregătire tehnică. Rezultatele activităţii competitive a participanţilor la experiment au demonstrat eficacitatea metodei respective. În cazul antrenamentului de termen lung, este imposibil să nu se atingă problema motivaţiei sportiv – cognitive şi menţinerea grupului numeric al elevilor şcolilor sportive. Procesul de cercetare a permis concluzionarea faptului că, pentru a motiva activităţile sportive în condiţiile de specializare timpurie, este necesară diversificarea probelor sportive, începând cu introducerea tenisului de masă pentru categoria „copii”.

Cuvinte-cheie
long-term training, table tennis, stages of training, sports category,

technical-tactical training