Influența mass-media asupra mentalității și comportamentului politic în cadrul procesului electoral: cazul alegerilor prezidențiale din 2016
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1059 90
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-31 01:42
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
324.019.51:654.19(478) (1)
Alegeri. Plebicist. Referendum. Campanie electorală. Corupție electorală. Vicierea alegerilor. Rezultatele alegerilor (119)
Telecomunicații și telecomandă (organizare, funcționare) (126)
SM ISO690:2012
GARBUZ, Olesea. Influența mass-media asupra mentalității și comportamentului politic în cadrul procesului electoral: cazul alegerilor prezidențiale din 2016. In: Moldoscopie, 2018, nr. 2(81), pp. 66-75. ISSN 1812-2566.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Moldoscopie
Numărul 2(81) / 2018 / ISSN 1812-2566 /ISSNe 2587-4063

Influența mass-media asupra mentalității și comportamentului politic în cadrul procesului electoral: cazul alegerilor prezidențiale din 2016

The influence of the media on the mentality and political behavior in the electoral process: the presidential election in 2016

CZU: 324.019.51:654.19(478)

Pag. 66-75

Garbuz Olesea
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 3 septembrie 2018


Rezumat

The electoral campaign for 2016 presidential elections was characterized by the use of political manipulation through methods and techniques oriented towards influencing the political mentality and behaviour of the electorate. The article provides an analysis of the main propaganda and disinformation tools and instruments applied by Moldovan media outlets to change the political perceptions, increase the level of trust and accumulate electoral capital in favor of specific political actors. Relevant statistical data are brought to explain why mass media, in particular TV and online, had a key role during the electoral campaign and why political manipulation targeted the category of undecided electorate. The recommendations provided at the end of the article are focused on raising aware-ness about propaganda and disinformation methods, increasing media literacy among population and strengthening the bodies responsible for the elaboration and implementation of public policies, as well as monitoring of the compliance with current legislation.

Cuvinte-cheie
political mentality, political behavior, elections, political manipulation, mass media,