The properties and quantitative indices of the assortment of goods - tools to analyze and objective estimation of IT
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
874 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-01 14:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
339.138:658.6/.7 (2)
Probleme generale ale comerțului. Piața (811)
Organizare și practică în comerț. Mărfuri. Servicii (28)
Cumpărare. Aprovizionare. Procurare. Conducerea stocurilor (111)
SM ISO690:2012
MALECA, Tudor. The properties and quantitative indices of the assortment of goods - tools to analyze and objective estimation of IT. In: Journal of Research on Trade, Management and Economic Development, 2018, nr. 1(9), pp. 71-88. ISSN 2345-1424.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Journal of Research on Trade, Management and Economic Development
Numărul 1(9) / 2018 / ISSN 2345-1424 /ISSNe 2345-1483

The properties and quantitative indices of the assortment of goods - tools to analyze and objective estimation of IT

CZU: 339.138:658.6/.7
JEL: B41, D39, M39

Pag. 71-88

Maleca Tudor
 
Trade Co-operative University of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 august 2018


Rezumat

The systematic analysis and estimation, the timely improvement of the commercial assortment of goods, are important components of the commercial activity, directed to the formation and maintenance of the optimal assortment of goods in the offer of the retail trade enterprise. Optimality of trade assortment of goods is a complex property which combines a few properties of trade assortment of goods, nomenclature which is still under development. It is important that the properties of the range of goods to be separately nominated, defined and uniformly used in commercial practice.  In this work an extensive set of properties (characteristics) of the commercial assortment of goods are highlighted, nominated, symbolized distinct and defined (revised, specified or first time)) and qualitative and quantitative indicators of the properties nominated, as well as the methods and formulas for the establishment and evaluation of quantitative properties (characteristics) of the trading range of goods are developed, symbolized distinct and presented. The complex includes the following 23 properties (characteristics):coverage (y), span (e), stretch (r), length (l), thickness (u), breadth (m), profoundness (h), plenitude (p), complexity (k), novelty (n), optimality (o), structure (s), stability (c), replacement (z), renewal (î), expanding (dy), widening (de), stretching (dr), elongation (dl), thickening (du), expansion (dm), deepening (dh), filling (dp).

Analiza și estimarea sistematică, perfecționarea oportună a sortimentului comercial de mărfuri sunt importante componente ale activității comerciale, direcționate spre formarea și menținerea sortimentului optimal de mărfuri în oferta întreprinderii de comerț en-detail. Optimalitatea sortimentului comercial de mărfuri este o proprietate complexă, care îmbină mai multe proprietăți ale sortimentului comercial de mărfuri, nomenclatorul cărora este încă în curs de elaborare. Este important ca proprietățile sortimentului de mărfuri să fie distinct nominalizate, definite și uniform utilizate în practica comercială.  În această lucrare sunt evidențiate, nominalizate, simbolizate distinct și definite (în redacție precizată sau în premieră) un complex extins de proprietăți (caracteristici) ale sortimentului comercial de mărfuri și sunt elaborați, simbolizați distinct și prezentați indicii calitativi și cantitativi ai proprietăților nominalizate, precum și modurile și formulele de calcul și estimare a valorii indicilor cantitativi ai proprietăților (caracteristicilor) sortimentului comercial de mărfuri. Complexul include următoarele 23 de proprietăți (caracteristici): cuprinderea (y), anvergura (lărgimea, latitudinea) (e), întinsoarea (r), lungimea (l), grosimea (u), lăţimea (m), profunzimea (adâncimea) (h), plenitudinea (plinătatea) (p), complexitatea (k), noutatea (n), optimalitatea (o), structura (s), stabilitatea (c), înlocuirea (înlocuitatea) (z), înnoirea (î), extinderea (dy), lărgirea (de), întinderea (dr), alungirea (dl), îngroșarea (du), lăţirea (dm), adâncirea (dh), umplerea (dp).  Complexul propus va contribui la înțelegerea și perceperea univocă și simbolizarea uniformă a proprietăților și indicilor sortimentului comercial de mărfuri.

Систематический анализ и оценка, своевременное совершенствование торгового ассортимента товаров являются важными составляющими коммерческой деятельности, направленные на формирование и поддержание оптимального ассортимента товаров в предложении розничного торгового предприятия. Оптимальность торгового ассортимента товаров является комплексным свойством, которое сочетает несколько свойств торгового ассортимента товаров, перечень которых находятся все еще в стадии разработки. Важно, чтобы свойства ассортимента товаров были обособленно названы (наименованы), определены и однозначно использованы в коммерческой практике.  В этой работе выделены, обособленно названы, отличительно символизированы и даны определения (в уточнённой редакции или в премьере) расширенному перечню (комплексу) свойств (характеристик) торгового ассортимента товаров и разработаны, отличительно символизированы и представлены  качественные и количественные показатели названных свойств, а также и способы и формулы вычисления и оценки значений количественных показателей свойств (характеристик) торгового ассортимента товаров. Перечень включает следующие 23 свойства (характеристики): охват (y), широта (размах) (e), растянутость (r), длина (l), толщина (u), ширина (m), глубина (h), полнота (p), комплексность (k), новизна (n), оптимальность (o), структура (s), устойчивость (стабильность) (c), заменяемость (взаимозаменяемость) (z), обновление (î), охватывание (dy), размахивание (обширение) (de), растяжение (dr), удлинение (dl), утолщение (du), расширение (dm), углубление (dh), пополнение (dp).  Предложенный комплекс будет способствовать пониманию, однозначному восприятию и одинаковой символизации свойств и показателей торгового ассортимента товаров.

Cuvinte-cheie
the trade assortment of goods, the properties of the commercial goods assortment: coverage, span, stretch, breadth, widening, thickening,

length, thickness, Depth, plenitude, complexity, novelty, optimality, structure, stability, replacement, renewal, expanding, Stretching, elongation