Universul reprezentării sociale a şcolii şi şcolarităţii în rândul adolescenţilor contemporani: analiză comparativă România-Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
813 8
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-20 19:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.6-053.6(478+498) (1)
Psihologie socială (944)
SM ISO690:2012
CARANFIL, Narcisa Gianina, ROBU, Viorel. Universul reprezentării sociale a şcolii şi şcolarităţii în rândul adolescenţilor contemporani: analiză comparativă România-Republica Moldova. In: Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective, 4-5 mai 2017, Chișinău. Chișinău: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2017, pp. 99-100. ISBN 978-9975-3168-4-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective 2017
Colocviul "Psihologia socială în secolul XXI: provocări, tendințe, perspective"
Chișinău, Moldova, 4-5 mai 2017

Universul reprezentării sociale a şcolii şi şcolarităţii în rândul adolescenţilor contemporani: analiză comparativă România-Republica Moldova

The universe of social representation of school and schooling among contemporary adolescents: comparative analysis Romania-Republic of Moldova

CZU: 316.6-053.6(478+498)

Pag. 99-100

Caranfil Narcisa Gianina1, Robu Viorel2
 
1 Universitatea Liberă Internaţională din Moldova,
2 Universitatea „Petre Andrei”, Iaşi
 
Disponibil în IBN: 13 iunie 2018


Rezumat

Şcolaritatea reprezintă una dintre cele mai importante sarcini ale dezvoltării la vârsta adolescenţei. Schimbările care au marcat societatea europeană în ultimii ani, inclusiv România şi Republica Moldova, se reflectă şi în diversificarea percepţiei sociale asupra educaţiei, sistemului de învăţământ şi şcolarităţii. Această stare de fapt evidenţiază importanţa studierii universului reprezentării sociale pe care adolescenţii contemporani o au despre şcoală şi şcolaritate. Scopul prezentului studiu comparativ a fost să contureze reprezentarea socială pe care adolescenţii din România şi cei din Republica Moldova o au despre obiectul avut în vedere. Cinci sute cinci adolescenţi români (271 fete şi 234 băieţi), respectiv 292 adolescenţi moldoveni (178 fete şi 114 băieţi) au completat o sarcină care a fost proiectată pe baza metodei asociaţiilor libere. De asemenea, participanţilor le-a fost administrată versiunea în limba română pentru instrumentul Attitudes Toward School-Denver Youth Survey (ATS-DYS; Huizinga, 1988). Prelucrările cantitative ale asociaţiilor au inclus calcularea frecvenţelor de apariţie în răspunsurile participanţilor la studiu, a rangului mediu al importanţei pe care adolescenţii au atribuit-o asociaţiilor, precum şi a prototipicalităţii (indicatorii polarităţii şi neutralităţii) pentru asociaţiile evocate. Pornind de la cuvântul inductor şcoală, participanţii din România au evocat 179 de asociaţii diferite, iar cei din Republica Moldova un număr de 159. Răspunsurile adolescenţilor români au evidenţiat următoarea structură a reprezentării sociale a şcolii şi şcolarităţii: a) nucleul central – asociaţiile (în ordinea descrescătoare a rangului mediu al importanţei) viitor, educaţie, prieteni, informaţii şi cunoştinţe, ore de studiu, note, respectiv colegi; b) elementele periferice – asociaţiile învăţătură, responsabilitate, lucruri noi, comunicare, dezvoltare, disciplină, evaluare orală, socializare, discipline de studiu, cărţi, stres, profesori, elevi, teme, teste, plictiseală, caiete, oboseală, bucurie, emoţii, distracţie şi clădire. Termenii nucleului central au sugerat trei dimensiuni ai reprezentării sociale a şcolii în rândul adolescenţilor români: conceptual-definiţională (viitor şi educaţie), descriptivă (pregatire-achiziţii-evaluare/ore de studiu, informaţii şi cunoştinţe, note), respectiv socială (prieteni şi colegi). Pentru Republica Moldova, structura reprezentării sociale a şcolii şi şcolarităţii s-a prezentat, după cum urmează: a) nucleul central – asociaţiile viitor, dezvoltare, informaţii şi cunoştinţe, respectiv prieteni; b) elementele periferice – asociaţiile învăţătură, educaţie, înţelepciune, lecţii, profesori, comunicare, colegi, note, elevi, cărţi, teste şi teme. Termenii viitor şi dezvoltare au sugerat o dimensiune referitoare la reprezentarea internă pe care adolescenţii moldoveni o au despre finalitatea şcolarităţii, iar termenii informaţii şi cunoştinţe, respectiv prieteni au sugerat alte două dimensiuni referitoare la achiziţii, respectiv viaţă socială. Atât pentru adolescenţii din România, cât şi pentru cei din Republica Moldova, valorile indicatorilor polarităţii şi ai neutralităţii, precum şi scorurile la instrumentul ATS-DYS au evidenţiat tendinţa spre reprezentarea socială şi atitudinea pozitivă legate de şcoală. Rezultatele au fost analizate comparativ, ţinându-se cont de transformările care marchează atât societatea românească, cât şi cea moldovenească.

Schooling is one of the most important tasks of development at the age of adolescence. Changes that have marked European society in recent years, including Romania and the Republic of Moldova, are also reflected in the diversification of the social perception of education, education and schooling. This state of affairs highlights the importance of studying the universe of social representation that contemporary teenagers have about school and schooling. The purpose of this comparative study was to outline the social representation that adolescents in Romania and the Republic of Moldova have about the subject under consideration. Five hundred five Romanian teenagers (271 girls and 234 boys) and 292 Moldovan adolescents (178 girls and 114 boys) completed a task which was designed based on the free associations method. Participants were also given the English version of the Attitudes Toward School-Denver Youth Survey (ATS-DYS, Huizinga, 1988). Quantitative processing of associations included the calculation of the occurrence frequencies in the respondents' answers, the average rank of adolescents attributed to the associations, and the prototypicality (indicators of polarity and neutrality) for the evoked associations. Starting from the word inductor school, the participants in Romania evoked 179 different associations, while those in the Republic of Moldova numbered 159. The answers of the Romanian adolescents highlighted the following structure of the social representation of school and school: a) the central nucleus - the associations The decreasing order of the average rank of the future), education, friends, information and knowledge, study hours, grades, colleagues; B) peripheral elements - learning associations, responsibility, new things, communication, development, discipline, oral evaluation, socialization, study subjects, books, stress, teachers, students, Fun and building. The terms of the central core have suggested three dimensions of the social representation of the school among Romanian teenagers: conceptual-defining (future and education), descriptive (preparation-acquisition-evaluation / study hours, information and knowledge, notes) Colleagues). For the Republic of Moldova, the structure of social representation of school and schooling was presented as follows: a) the core nucleus - future associations, development, information and knowledge, respectively friends; B) peripheral elements - learning associations, education, wisdom, lessons, teachers, communication, colleagues, notes, students, books, tests and themes. Future terms and development have suggested a dimension regarding the internal representation that Moldovan adolescents have about the purpose of schooling, and the terms information and knowledge, respectively friends, have suggested two other dimensions of acquisitions, namely social life. Both for teenagers in Romania and for those in the Republic of Moldova, the values of the polarity and neutrality indicators, as well as the scores for the ATS-DYS instrument, have highlighted the tendency towards social representation and positive attitude towards school. The results were analyzed comparatively, taking into account the changes that mark both the Romanian and the Moldovan society.

Cuvinte-cheie
stare de bine psihologic, satisfacţie de viaţă, satisfacție profesională,

scale