Articolul precedent |
Articolul urmator |
1105 0 |
SM ISO690:2012 IURCENCO, Natalia. De la student la maestru matur: tendinţe stilistice in opera timpurie a lui Şciusev din Chişinău. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, pp. 158-159. ISBN 978-9975-84-063-7. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare Ediția 10, 2018 |
||||||
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare" 10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018 | ||||||
|
||||||
Pag. 158-159 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Teza |
||||||
In Chişinău se află primele lucrări independente ale vestitului in viitor arhitect A. V. Şciusev. Este vila suburbană in două niveluri din fosta suburbie a Chişinăului, Valea Farmecelor, construită de tanărul Alexei Şciusev in 1897 pentru colegul său din perioada gimnazială, Mihail Carcevschi, şi casa urbană de locuit pentru familia aceluiaşi prieten, edificată in 1901 la colţul de la intersecţia străzilor Puşkin şi Bernardazzi. Ambele clădiri datează din perioada modernului, stilistică apărută la acea vreme in Chişinău. In soluţia faţadei principale a vilei, in elaborarea ei plastică şi in soluţia grupării asimetrice a volumelor – este evidentă deja gandirea profesionistă a arhitectului A. Șciusev. Abilitatea viitorului maestru de a lucra cu arhetipurile şi de a le include cu mult tact in arhitectură a găsit reflectare şi in aspectul casei urbane. In această clădire au fost utilizate motive şi elemente ale arhitecturii orientale, selectate de tanărul Şciusev in timpul expediţiei arheologice din Samarkand, unde a participat la măsurările mausoleului lui Tamerlan şi a geamiei Bibi-hanum. Pasiunea pentru motivele orientale, una din trăsăturile arhitecturii modernului, a găsit aici realizare in folosirea directă a simbolurilor orientale şi in incadrarea decorativă a faţadelor casei. Un contrast deplin cu aceste clădiri formează proiectul ansamblului Azilului pentru copiii militarilor căzuţi in războiul din 1914-1915, elaborat in 1916 (pe fosta Piaţă Germană). In perioada menționată, care a coincis cu anii Primului Război Mondial, in arhitectura rusă domină neoclasicismul. A utilizat acest stil şi A.V. Şciusev, care, surprinzător, s-a manifestat ca puternic clasicist. In compoziţia simetrică a orfelinatului se desting acele procedee compoziţionale care vor fi dezvoltate ulterior in proiectul Casei Guvernului din 1946, care urma să fie edificat pe locul actualului sediu guvernamental. |