Elucidarea vieţii cotidiene a popoarelor in manualele şcolare de Istorie din Republica Moldova şi din Romania
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
975 17
Ultima descărcare din IBN:
2022-12-13 17:25
SM ISO690:2012
URSU, Valentina. Elucidarea vieţii cotidiene a popoarelor in manualele şcolare de Istorie din Republica Moldova şi din Romania. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 10, 30-31 mai 2018, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2018, Ediția 10, pp. 137-138. ISBN 978-9975-84-063-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 10, 2018
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
10, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2018

Elucidarea vieţii cotidiene a popoarelor in manualele şcolare de Istorie din Republica Moldova şi din Romania


Pag. 137-138

Ursu Valentina
 
Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 12 iunie 2018



Teza

Actualmente, cand elevii au acces la diverse surse de acumulare a cunoştinţelor şi tehnologiile informaţionale au cuprins toate domeniile vieţii sociale, manualul şcolar şi-a pierdut rolul de unic furnizor al informaţiilor. Reieşind din aceasta, manualul urmează să-i ofere elevului posibilitatea să analizeze, să inţeleagă şi să valorifice cunoştinţele dobandite. El trebuie să-l ajute pe elev să se orienteze in multitudinea de surse. Prezentul studiu este dedicat analizei comparative a problemei reflectării vieţii cotidiene a comunităţilor etnice in manualele de istorie din Republica Moldova şi din Romania elaborate la sf. anilor `90 ai sec. XX – inc. sec. XXI. Manualele au fost examinate din cateva perspective: conţinut, surse utilizate, atractivitate, accesibilitate, sarcini practice etc. S-a pus accent pe modul de descriere şi interpretare a ocupaţiilor de bază, indeletnicirilor casnice, aşezărilor, locuinţelor, gospodăriilor, obiceiurilor, tradiţiilor, sărbătorilor populare etc., pe analiza critică a acestora şi pe implicarea elevilor in interpretarea particularităţilor traiului popoarelor de-a lungul istoriei. S-a constatat că, atat in manualele elaborate in Republica Moldova, cat şi in cele din Romania, autorii au inclus teme separate sau capitole dedicate modului de viaţă in diverse epo  ci istorice. Un accent mai mare este acordat acestui subiect in clasele ce studiază epocile antică şi medievală. Comentariile sunt insoţite de documente, texte, imagini de epocă, care permit elevului să-şi formeze abilităţi de analiză şi interpretare a evenimentelor istorice. Insă in manualele ce analizează epoca modernă şi contemporană se acordă spaţiu limitat temelor dedicate vieţii cotidiene. Practic in toate manualele examinate domină subiectele ce descriu acţiunile politice, militare şi viaţa economică. Elevii se cunosc puţin cu realizările culturii materiale şi spirituale, cu obiceiurile şi tradiţiile, cu modul de gandire al popoarelor.