Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
623 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2021-06-19 11:45 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
780.8:780.647.2.082.2(470) (1) |
Muzică (1808) |
SM ISO690:2012 CALMÎŞ, Dumitru. Sonata nr. 1 pentru acordeon cu butoane de Nikolai Ceaikin: orfologie, sintaxă şi interpretare. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 2(31), pp. 234-243. ISSN 2345-1408. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 2(31) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
CZU: 780.8:780.647.2.082.2(470) | ||||||
Pag. 234-243 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul de faţă prezintă analiza limbajului muzical şi a problemelor de interpretare in Sonata nr.1 h-moll pentru acordeon cu butoane, semnată de compozitorul rus Nikolai Ceaikin şi dedicată acordeonistului virtuoz Nikolai Rizol, interpret care a participat nemijlocit la procesul de creare al opusului. Fiind compusă in perioada celui de al doilea război mondial, intre anii 1943-1944, această lucrare reprezintă prima creaţie in genul de sonată din repertoriul academic pentru acordeon. Revitalizarea formelor proprii componisticii din epocile clasică şi romantică (forma allegro de sonată in partea I, temă cu variaţiuni in partea II, forma tripartită mare a scherzo-ului şi forma de rondo in final), imbogăţite prin principiile de simfonizare şi procedeele pianistice, imbinate cu spectrul tehnic şi expresiv al acordeonului, determină clar apropierea Sonatei nr.1 h-moll pentru acordeon cu butoane de principiile genului de sonată „simfonizată”. |
||||||
Cuvinte-cheie Nikolai Ceaikin, tradiţie clasico-romantică, simfonism, temă cu variaţiuni, rondo, scherzo, sonata |
||||||
|