Evaluarea competenţei de citire/lectură. studiu comparativ PISA vs. evaluarea naţională la limba şi literatura română (R. Moldova)
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
827 38
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-08 15:46
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
371.263:[811.135.1+821.135.1](478) (1)
Educație (14077)
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1453)
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083)
SM ISO690:2012
VERDEŞ, Tatiana. Evaluarea competenţei de citire/lectură. studiu comparativ PISA vs. evaluarea naţională la limba şi literatura română (R. Moldova). In: Univers Pedagogic, 2017, nr. 4(56), pp. 11-19. ISSN 1811-5470.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 4(56) / 2017 / ISSN 1811-5470

Evaluarea competenţei de citire/lectură. studiu comparativ PISA vs. evaluarea naţională la limba şi literatura română (R. Moldova)

Evaluation of reading / lecture competence. PISA comparative study  vs. national evaluation of romanian language and literature (Republic of Moldova)

CZU: 371.263:[811.135.1+821.135.1](478)

Pag. 11-19

Verdeş Tatiana
 
Universitatea de Studii Politice şi Economice Europene „Constantin Stere”
 
Disponibil în IBN: 15 martie 2018


Rezumat

Acest studiu a fost realizat în cadrul programului de burse oferite pentru elaborarea studiilor bazate pe datele PISA, desfăşurat în Proiectul Educaţional şi finanţat prin Programul Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova. Problema ştiinţifică importantă elucidată este legată de abordarea conceptuală a competenţelor de lectură ale documentelor naţionale şi internaţional ale politicilor educaţionale; analiza comparativa a rezultatelor evaluării (PISA şi evaluarea capacităţii), finalitatea fiind observaţiile si recomandările politicilor organizaţionale care vor spori calitatea educaţiei în Republica Moldova.  Am concluzionat că, deşi etapele formării/dezvoltării/evaluării competentelor de lectură în Republica Moldova, liniile oficiale de direcţionare, standardele educaţionale sunt foarte bine structurate şi argumentate, rezultatele testelor elevilor (naţional, precum şi internaţional) sunt mai puţin relevante, mai ales în ceea ce ţine de pregătirea elevilor pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţi. Credem că programele şcolare, achiziţiile finale nu corespund cu stricteţe necesităţilor actuale ale elevilor. Dacă itemii propuşi de PISA antrenează competenţe de care elevii au nevoie zi de zi, evaluând obiceiurile de a învăţa ca să cunoşti, să faci, sa fii prin lectură, verbele-cheie fiind: a reflecta, a interpreta, a evalua, evaluarea naţională accentuează in mod special competentele cognitive (cunoaşterea regulilor de ortografie, punctuaţie, relaţiile semantice, sintaxa frazelor etc.), cele aplicative fiind educate în perioada de liceu.  Putem menţiona că rezultatele testelor la Limba şi literatura română demonstrează educaţia insuficientă a elevilor (implicit formarea insuficientă a competenţelor de lectură) ceea ce ne permite să afirmăm că o cauză poate fi un proces educaţional şi de evaluare deficitar, ineficient sau greşit direcţionat, bazat pe termeni, informaţie şi nu pe interpretare, aplicare şi evaluare a acestor termeni, informaţii etc.

Study realized and presented within the program of scholarships offered for the elaboration of studies based on PISA data, that took place in the Educational Project and financed via The Good Governance Program of Soros-Moldova Foundation. The important scientific problem solved within the investigation domain is related to the conceptual approach of lectureship competences in the documents of national and international educational politics; the comparative analysis of evaluation results (PISA and capacity evaluation), the finality being the observations and recommendations of educational policies that would enhance the quality of education in Republic of Moldova.  We have concluded that although the stages of formation/development/evaluation of reading competency in Republic of Moldova, official directing lines, educational standards are very well structured and reasoned, the students’ test results (national, as well as international) are less relevant, especially in regards to preparation of students for studies during the entire life. We think that scholar programs, final acquisitions are not in strict correspondence with student’s necessities of today. If the proposed PISA items train the competences that students need day by day, evaluating the habits to learn to know, to do, to be through reading, key verbs being reflect, interpret, evaluate, national evaluation is emphasizing especially the cognitive competences (knowledge of orthographic rules, punctuation rules, semantic relations, phrase syntax etc.), the applicative ones being trained within the high-school period.  In conclusion, we can mention also that the test results at the Romanian Language and Literature acknowledge the poor training of students (implicitly insufficient formation of lectureship competences), thing that allows us to affirm that a cause might be the poor teaching/evaluation process, inefficient or wrongly directed, based on terms, information, and not on interpretation, application and evaluation of these terms, information etc.

Cuvinte-cheie
competenţe de lectură, evaluarea naţională, nivel de lectură, tip de text, tip de sarcini, itemi.,

PISA,

cultura lecturii, înțelegere, analiză, interpretare, test docimologic