Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
827 38 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-08 15:46 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
371.263:[811.135.1+821.135.1](478) (1) |
Educație (14077) |
Limbi romanice balcanice (Limba română) (1453) |
Literatură romanică balcanică (Literatură română) (2083) |
SM ISO690:2012 VERDEŞ, Tatiana. Evaluarea competenţei de citire/lectură. studiu comparativ PISA vs. evaluarea naţională la limba şi literatura română (R. Moldova). In: Univers Pedagogic, 2017, nr. 4(56), pp. 11-19. ISSN 1811-5470. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Univers Pedagogic | |||||
Numărul 4(56) / 2017 / ISSN 1811-5470 | |||||
|
|||||
CZU: 371.263:[811.135.1+821.135.1](478) | |||||
Pag. 11-19 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Acest studiu a fost realizat în cadrul programului de burse oferite pentru elaborarea studiilor bazate pe datele PISA, desfăşurat în Proiectul Educaţional şi finanţat prin Programul Buna Guvernare al Fundaţiei Soros-Moldova. Problema ştiinţifică importantă elucidată este legată de abordarea conceptuală a competenţelor de lectură ale documentelor naţionale şi internaţional ale politicilor educaţionale; analiza comparativa a rezultatelor evaluării (PISA şi evaluarea capacităţii), finalitatea fiind observaţiile si recomandările politicilor organizaţionale care vor spori calitatea educaţiei în Republica Moldova. Am concluzionat că, deşi etapele formării/dezvoltării/evaluării competentelor de lectură în Republica Moldova, liniile oficiale de direcţionare, standardele educaţionale sunt foarte bine structurate şi argumentate, rezultatele testelor elevilor (naţional, precum şi internaţional) sunt mai puţin relevante, mai ales în ceea ce ţine de pregătirea elevilor pentru învăţarea pe parcursul întregii vieţi. Credem că programele şcolare, achiziţiile finale nu corespund cu stricteţe necesităţilor actuale ale elevilor. Dacă itemii propuşi de PISA antrenează competenţe de care elevii au nevoie zi de zi, evaluând obiceiurile de a învăţa ca să cunoşti, să faci, sa fii prin lectură, verbele-cheie fiind: a reflecta, a interpreta, a evalua, evaluarea naţională accentuează in mod special competentele cognitive (cunoaşterea regulilor de ortografie, punctuaţie, relaţiile semantice, sintaxa frazelor etc.), cele aplicative fiind educate în perioada de liceu. Putem menţiona că rezultatele testelor la Limba şi literatura română demonstrează educaţia insuficientă a elevilor (implicit formarea insuficientă a competenţelor de lectură) ceea ce ne permite să afirmăm că o cauză poate fi un proces educaţional şi de evaluare deficitar, ineficient sau greşit direcţionat, bazat pe termeni, informaţie şi nu pe interpretare, aplicare şi evaluare a acestor termeni, informaţii etc. |
|||||
Cuvinte-cheie competenţe de lectură, evaluarea naţională, nivel de lectură, tip de text, tip de sarcini, itemi., PISA, cultura lecturii, înțelegere, analiză, interpretare, test docimologic |
|||||
|