Articolul precedent |
Articolul urmator |
702 23 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-30 16:11 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
321.013(478)(091) (1) |
Forme de organizare politică. Statele ca puteri politice (307) |
SM ISO690:2012 LECARI, Fredolin. Istoria hotarelor Republicii Moldova. In: Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări, 23-24 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, pp. 26-27. ISBN 978-9975-84-028-6. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări 2017 | ||||||
Conferința "Patrimoniul etnologic: concepte, tendințe și abordări" Chișinău, Moldova, 23-24 mai 2017 | ||||||
|
||||||
CZU: 321.013(478)(091) | ||||||
Pag. 26-27 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Teza |
||||||
Una dintre caracteristicile cruciale ale statului este teritoriul, care este nu doar o noţiune geografică, dar şi un concept politic şi juridic. Pentru a fixa in spațiu statal, teritoriul acestuia trebuie delimitat prin frontiere de stat. Istoria determinării și stabilirii frontierelor de stat ale Republicii Moldova iși are inceputul odată ce Republica Moldova a devenit un stat independent. In anul 1991, prin Decretul Președintelui nr. 190 din 3 septembrie, se stabilește că frontiera de vest a Republicii Moldova trece de jure sub jurisdicția autorităților naționale, de facto, acesta rămane sub controlul unităților grănicerești ale URSS. Cu adevărat, controlul Republicii Moldova asupra frontierei de vest este stabilit doar in anul 1992, odată cu formarea Trupelor de Grăniceri, care au preluat controlul nemijlocit și au restabilit ordinea in zona de frontieră. Avand in vedere că la momentul preluării sub pază a frontierei moldo-romane, frontiera moldo-ucraineană nu era stabilită din punct de vedere legal, nu a fost posibilă luarea acestui sector sub pază. Acest segment a fost preluat sub răspunderea Trupelor de Grăniceri in anul 2001, după finalizarea procesului de delimitare a frontierei și semnării tratatului moldo-ucrainean cu privire la frontiera de stat. Spre deosebire de frontiera moldo-romană, la frontiera moldoucraineană nu exista infrastructură necesară pazei frontierei de stat. In pofida lipsei condițiilor pentru paza frontierei de stat, grănicerii au reușit să organizeze atat activitatea de serviciu cat și să amenajeze la etapa inițială minimul de infrastructură pentru realizarea obiectivelor stabilite. In același timp, conceptul asigurării securității frontierelor pe parcursul anilor a evoluat și el, de la paza militară a frontierelor la managementul integrat al acestora. Managementul integrat, reprezentand un concept multidimensional, unde nu doar o instituție este responsabilă de acest domeniu, dar și toate autoritățile statului, impreună conlucrează pentru asigurarea securității frontierelor naționale și pentru a combate fenomenele dăunătoare precum migrația ilegală, criminalitatea transfrontalieră, traficul de ființe umane etc. In pofida rezultatelor obținute, provocările la adresa securității frontierelor constant evoluează și necesită o ajustare continuă a autorităților responsabile pentru prevenirea și combaterea acestora. |