Dialogul intercultural muzical: perspective de cercetare a fenomenului in creația academică contemporană din Republica Moldova
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
669 2
Ultima descărcare din IBN:
2018-09-19 15:32
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
78(478) (142)
Muzică (1808)
SM ISO690:2012
BARBAS, Valeria. Dialogul intercultural muzical: perspective de cercetare a fenomenului in creația academică contemporană din Republica Moldova . In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, p. 97. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Dialogul intercultural muzical: perspective de cercetare a fenomenului in creația academică contemporană din Republica Moldova

CZU: 78(478)

Pag. 97-97

Barbas Valeria
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

In contextul globalizării lumii contemporane, un loc aparte il ocupă fenomenul interculturalităţii, inclusiv pentru coordonata lui muzicală. Studiul acestei problematici in Republica Moldova se află intr-o etapă incipientă şi necesită o abordare interdisciplinară. Deși nu există o definiție specializată, muzicologia interculturală este certificată de o serie de studii: E. Helm (New York, 1981), A. Euba (Bayreuth, 1989), V. Ross M. P. Baumann (Berlin, 1990), (New York, 2016), P. Burnard, E. Mackinlay și K. Powell (New York, Londra, 2016). In Uniunea Sovietică, conceptul dialogului intercultural nu a fost investigat ca fenomen, cultura socialistă fiind privită unitar, cu legităţile proprii, diferite de cea „burgheză”. Interferențele culturale erau văzute ca trăsătură-simbol a artei socialiste, studiile științifice fiind realizate in cadrul unei ideologii de „comuniune” culturală a spațiului sovietic, avand un caracter descriptiv. Puținele cercetări din muzicologia moldovenească reflectă relațiile culturilor invecinate, sau „infrățite”, mai seamă cu Ucraina și Rusia. In perioada postsovietică, corespondenţele culturale sunt analizate printr-o prismă socio-politică de un alt vector; anumite studii realizate de cercetătorii autohtoni reliefează coduri și arhetipuri, stileme genuistice și tendințe noi; o altă perspectivă relevă studiile etnomuzicologice şi bizantologice. In prezent cercetarea dialogului intercultural in muzicologie capătă noi valenţe; dimensiunea interculturală devine o metodă de cercetare a creației muzicale contemporane, constituindu-se dintr-o sumă de noţiuni teoretice privind organizarea discursului muzical la nivel micro- şi macro-structural, urmate de o serie de analize semiotice, a tehnicilor componistice utilizate precum şi a celor de interpretare.