Comunitatea evreiască din Cetatea Albă (Moncastro): etapele formării (secolele XIV–XV)
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
628 9
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-06 16:04
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
94(=411.16)(478)"XIII-XIV" (1)
Istoria Moldovei. Republica Moldova (67)
SM ISO690:2012
DAMIAN, Victor. Comunitatea evreiască din Cetatea Albă (Moncastro): etapele formării (secolele XIV–XV). In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 9, 30-31 mai 2017, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: "Notograf Prim" SRL, 2017, Ediția 9, p. 67. ISBN 978-9975-84-030-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 9, 2017
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
9, Chișinău, Moldova, 30-31 mai 2017

Comunitatea evreiască din Cetatea Albă (Moncastro): etapele formării (secolele XIV–XV)

CZU: 94(=411.16)(478)"XIII-XIV"

Pag. 67-67

Damian Victor
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2018



Teza

Din perioada formării teritoriale a Ţării Moldovei, printre supuşii domnitorilor era şi populaţia evreiască nenumeroasă. Către inceputul secolului al XV-lea, Ţara Moldovei a inclus in componenţa sa oraşele portuare de pe litoralul Mării Negre – Cetatea Albă (Moncastro) şi Chilia, in care evreii locuiau incă din perioada de pană la formarea Ţării Moldovei. Cel mai probabil, cel mai vechi grup de evrei era reprezentat de locuitorii Cetăţii Albe. Ei, intr-o oarecare măsură, puteau fi participanţi la comerţul din Marea Neagră şi Marea Mediterană. Includerea Cetăţii Albe in comerţul internaţional a fost determinată de amplasarea geografică a oraşului intre centrele comerciale importante – Constantinopol şi oraşele crimeene Chersonesul Tauric, Caffa ş. a., unde din Evul Mediu timpuriu existau comunităţi evreieşti şi colonii comerciale destul de importante. La strămutarea evreilor in Cetatea Albă a putut să contribuie persecutarea evreilor de către impăraţii bizantini. Către secolul al XV-lea, cand Cetatea Albă a intrat in componenţa Ţării Moldovei, acolo deja exista o comunitate evreiască. Despre aceasta se menţionează in viaţa sfantului martir Ioan cel Nou, care se referă la secolul al XIV-lea. Totuşi, deja in anul 1484, Imperiul Otoman cucereşte Cetatea Albă de la Ţara Moldovei, după care cea mai mare parte a populaţiei oraşului a fost fie distrusă, fie inrobită. De la sfarşitul secolului al XV-lea, in Cetatea Albă incep să se strămute reprezentanţii grupului subetnic de evrei-sefarzi, care au fugit după alungarea lor din Spania şi Portugalia in Imperiul Otoman. In mare parte, anume aceste evenimente au influenţat formarea viitoarei imagini etnoculturale a comunităţii evreieşti din Ţara Moldovei.