Influenţe ale stabilităţii emoţionale în diminuarea stresului profesional şi în prevenirea sindromului Burnout al cadrelor didactice din învăţământul primar
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1691 362
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-23 20:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.942:373.3 (5)
Psihologie (3327)
Genuri de școli de cultură generală. Învățământ de cultură generală (1985)
SM ISO690:2012
BUCUN, Nicolae, CERLAT, Raisa. Influenţe ale stabilităţii emoţionale în diminuarea stresului profesional şi în prevenirea sindromului Burnout al cadrelor didactice din învăţământul primar. In: Univers Pedagogic, 2017, nr. 3(55), pp. 64-73. ISSN 1811-5470.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Univers Pedagogic
Numărul 3(55) / 2017 / ISSN 1811-5470

Influenţe ale stabilităţii emoţionale în diminuarea stresului profesional şi în prevenirea sindromului Burnout al cadrelor didactice din învăţământul primar

Influences of emotional stability in decrease of professional stress and in prevention of the Burnout syndrome of didactic staff from primary school

CZU: 159.942:373.3

Pag. 64-73

Bucun Nicolae, Cerlat Raisa
 
Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei
 
Disponibil în IBN: 14 februarie 2018


Rezumat

Articolul prezintă o analiză a influenţelor stabilităţii emoţionale în evitarea epuizării emoţionale datorate stresului profesional şi în prevenirea sindromului burnout al cadrelor didactice din învăţământul primar. Rezultatele cercetării denotă o incidenţă burnout mai mare la persoanele instabile emoţional comparativ cu cele stabile emoţional. Aşadar, nivelul scăzut al stabilităţii emoţionale favorizează instituirea nivelului înalt sau mediu a sindromului burnout. Totuşi, această influenţă nu este una decisivă, fiind mediată de contextul sociocultural. În asociere cu un pattern comportamental de tip B, stabilitatea emoţională determină o corelaţie inversă cu sindromul burnout. Toţi învăţătorii cu asemenea caracteristici au demonstrat un nivel scăzut al burnout-ului.

The article presents an analysis of influences of emotional stability in avoidance of emotional exhaustion owing to professional stress and in prevention of the burnout syndrome of didactic staff from primary education. The results of the research denote an incidence burnout bigger to emotional unsteady persons comparative to those emotional steady persons. So, the diminution level of emotional stability favours the establishment of the high or medium level of burnout syndrome. However, this influence isn’t one decisive, and it is mediated of the social-cultural context. In association with a pattern behaviour of type B, emotional stability determines a reverse correlation with the burnout syndrome. All teachers with these features demonstrated a diminution level of the burnout.

Cuvinte-cheie
stabilitate emoțională, cadre didactice, stres profesional, epuizare emoţională, depersonalizare,

pattern comportamental dominant, reducerea realizărilor profesionale, sindromul burnout.