Un „bumerang estetic” sau valorificarea artelor prin film
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
704 9
Ultima descărcare din IBN:
2023-10-31 23:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.03 (34)
Divertisment. Jocuri. Sport (1674)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Un „bumerang estetic” sau valorificarea artelor prin film. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 82-87. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Un „bumerang estetic” sau valorificarea artelor prin film

An ”aesthetic boomerang” or the valorisation of arts through film

CZU: 791.43.03

Pag. 82-87

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

Se ştie că la afirmarea cinematografiei drept artă şi-au dat concursul toate genurile de artă (artele plastice, arta teatrală, arta muzicală, literatura) pentru ca ulterior această sinteză – cinematografia, prin filmul despre artă, să contribuie pregnant la evoluţia şi, în mod special, la procesul de valorificare a tuturor artelor. Acest bumerang estetic, prea puţin cercetat în filmologie, se conţine în filmul despre artă – o categorie deosebită în evoluţia filmului de nonficţiune, fiind condiţionată de utilizarea diverselor tehnici şi modalităţi de expresie filmică, adaptate sau împrumutate din arsenalul limbajului cinematografic, dar şi prin elaborarea de noi viziuni. În filmul despre artă, cineastul operează deja cu repercusiunile unei interpretări sau concepţii al autorului operei, ce s-a aflat la baza filmului. În acest caz, se produce un proces complex de interpretare a interpretărilor sau o reinterpretare prin intermediul unui nou limbaj – cel cinematografic (reanimarea imaginii, iluminarea, cadrajul, unghiulaţia ş. a.).  Aceste filme ne oferă posibilitatea de a ne convinge de funcţionarea, din punct de vedere artistic şi estetic, a mecanismelor acestui proces de conexiune a artelor, de transferare a operei originale în limbaj audiovizual, într-un produs cu existenţă estetică autonomă, realizându-şi scopul său polifuncţional ce conţine importante componente, cum ar fi valorificarea patrimoniului cultural, conservarea imaginilor operelor de artă, cultivarea cunoştinţelor estetico-artistice ale consumatorilor de frumos ş. a.

It is known that all kinds of art (plastic arts, theatrical art, musical art, literature) contributed to the affirmation of cinematography as art so that later this synthesis – cinematography, through the film about art, – to make a significant contribution to its evolution and in particular, to the process of valorising all the arts. This aesthetic boomerang, too little researched in filmology, is contained in the film about art - a special category in the evolution of the non-fiction film, being conditioned by the use of various techniques and modalities of film expression adapted or borrowed from the arsenal of cinematic language, but also through the creation of new visions. In the film about art, the filmmaker already operates with the repercussions of an interpretation or conception of the author of the work, which is at the basis of the film. In this case, there is a complex process of interpreting the interpretations through a new language – the cinematic one (reanimation of the image, illumination, cadre, angles, etc.).  These films give the opportunity to convince us of the artistic and aesthetic functioning of the mechanisms of this process of connection of the arts; the transfer of the original work in audio-visual language into a product with an autonomous aesthetic existence, realizing its multi-functional purpose, which contains important components such as the valorisation of the cultural heritage, the preservation of the images of the works of art, the cultivation of the aesthetic and artistic knowledge of the consumers of the beautiful, and so on.

Cuvinte-cheie
sinteza artelor, limbaj cinematografic, reinterpretare,

film despre artă, limbaj audiovizual.