Partitura ca factor al profesionalizării şi academizării  muzicii tradiţionale:  genuri în repertoriul orchestrei populare „Folclor”
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
727 18
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-12 02:47
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4:785.1 (3)
Muzică vocală (286)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
CHISELIŢĂ, Vasile. Partitura ca factor al profesionalizării şi academizării  muzicii tradiţionale:  genuri în repertoriul orchestrei populare „Folclor”. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 29-36. ISSN 2345-1181.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Partitura ca factor al profesionalizării şi academizării  muzicii tradiţionale:  genuri în repertoriul orchestrei populare „Folclor”

The score as a factor of professionalization and academicism of traditional music: genres in the repertoire of ”Folclor” folk orchestra

CZU: 784.4:785.1

Pag. 29-36

Chiseliţă Vasile
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
Disponibil în IBN: 29 decembrie 2017


Rezumat

Studiul abordează rolul scrierii în procesul valorificării, profesionalizării şi academizării muzicii tradiţionale contemporane, având drept obiect structura genurilor în repertoriul orchestrei populare „Folclor” din perioada sovietică târzie a ideologiei totalitare în RSS Moldovenească (anii 1967–1990). Evidenţiind tendinţa permeabilizării, disoluţiei şi hibridizării tradiţiei orale, autorul tratează implicaţiile majore ale documentului scris în procesul formării repertoriului noilor orchestre populare profesioniste. Sunt analizate premisele istorice şi culturale ale adoptării partiturii în practica artistică a lăutarilor urbani, rolul muzicianului şcolit în procesul fixării, recreării, interpretării, valorificării şi diseminării surselor orale, impactul scrierii asupra evoluţiei muzicii neo-tradiţionale, relaţia fenomenului intabulării cu mişcarea folcloristică, cu tendinţa recuperării valorilor naţionale, în contextul politicii comuniste de control şi cenzurare a artei populare. Un accent deosebit se pune pe schiţarea detaliată a tabloului general al genurilor instrumentale şi vocal-instrumentale în repertoriul orchestrei populare profesioniste „Folclor”, păstrat în biblioteca de partituri şi în fondurile fonogramice ale IPNA Compania de Stat „Teleradio-Moldova”. Un loc aparte se acordă delimitării şi sistematizării genurilor şi speciilor populare de propagandă ideologică comunistă, valorificate la comandă de către un larg cerc de autori: poeţi, cântăreţi, muzicieni, aranjori, cantautori, compozitori.”

The study addresses the role of writing in the process of the revaluation, professionalization and academicism of contemporary traditional music having as research object the structure of genres in the repertoire of ”Folclor” folk orchestra during the late Soviet totalitarian ideology in the Moldavian Soviet Socialism Republic (1967–1990). Highlighting the trend of permeation, dissolution and hybridization of oral tradition, the author treats the major implications of the written document in the process of forming the repertoire of new professional folk orchestras. The historical and cultural premises of score adoption in the artistic practice of urban fiddlers; the role of the musician schooled in the process of the attachment, recreation, interpretation, exploitation and dissemination of oral sources; the impact of writing on the evolution of neo-traditional music; the relationship of the tabulation phenomenon with the folklore movement and with the tendency to recover the national values in the context of Rezumatcommunist politics of folk art control and censorship are analysed. Special emphasis is placed on the detailed drafting of the general picture of instrumental and vocal-instrumental genres in the repertoire of ”Folclor” professional folk orchestra kept in the library of scores and in the phonogram funds of the National Public Broadcasting State Company ”Teleradio-Moldova”. A special place is given to the delimitation and systematization of folk genres and species of communist ideology propaganda, exploited to order by a wide circle of authors: poets, singers, musicians, arrangers, singer-songwriters, composers

Cuvinte-cheie
muzică neo-tradiţională, partitură, profesionalizare, academizare, folclorism, aranjament, prelucrare, creații originale,

ideologizare, orchestra „Folclor”.