Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
727 18 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-12 02:47 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
784.4:785.1 (3) |
Muzică vocală (286) |
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274) |
SM ISO690:2012 CHISELIŢĂ, Vasile. Partitura ca factor al profesionalizării şi academizării muzicii tradiţionale: genuri în repertoriul orchestrei populare „Folclor”. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 29-36. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | |||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | |||||
|
|||||
CZU: 784.4:785.1 | |||||
Pag. 29-36 | |||||
|
|||||
Descarcă PDF | |||||
Rezumat | |||||
Studiul abordează rolul scrierii în procesul valorificării, profesionalizării şi academizării muzicii tradiţionale contemporane, având drept obiect structura genurilor în repertoriul orchestrei populare „Folclor” din perioada sovietică târzie a ideologiei totalitare în RSS Moldovenească (anii 1967–1990). Evidenţiind tendinţa permeabilizării, disoluţiei şi hibridizării tradiţiei orale, autorul tratează implicaţiile majore ale documentului scris în procesul formării repertoriului noilor orchestre populare profesioniste. Sunt analizate premisele istorice şi culturale ale adoptării partiturii în practica artistică a lăutarilor urbani, rolul muzicianului şcolit în procesul fixării, recreării, interpretării, valorificării şi diseminării surselor orale, impactul scrierii asupra evoluţiei muzicii neo-tradiţionale, relaţia fenomenului intabulării cu mişcarea folcloristică, cu tendinţa recuperării valorilor naţionale, în contextul politicii comuniste de control şi cenzurare a artei populare. Un accent deosebit se pune pe schiţarea detaliată a tabloului general al genurilor instrumentale şi vocal-instrumentale în repertoriul orchestrei populare profesioniste „Folclor”, păstrat în biblioteca de partituri şi în fondurile fonogramice ale IPNA Compania de Stat „Teleradio-Moldova”. Un loc aparte se acordă delimitării şi sistematizării genurilor şi speciilor populare de propagandă ideologică comunistă, valorificate la comandă de către un larg cerc de autori: poeţi, cântăreţi, muzicieni, aranjori, cantautori, compozitori.” |
|||||
Cuvinte-cheie muzică neo-tradiţională, partitură, profesionalizare, academizare, folclorism, aranjament, prelucrare, creații originale, ideologizare, orchestra „Folclor”. |
|||||
|