Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
651 6 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-07-06 17:32 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
78.071.1(498)(092) (6) |
Muzică (1804) |
SM ISO690:2012 ŢĂRANU, Cornel. Noi restituiri enesciene. In: Arta , 2017, nr. 2(AAV), pp. 11-13. ISSN 2345-1181. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Arta | ||||||
Numărul 2(AAV) / 2017 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136 | ||||||
|
||||||
CZU: 78.071.1(498)(092) | ||||||
Pag. 11-13 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Articolul se referă la creaţia timpurie a lui George Enescu sau, mai exact, la ceea ce se păstrează din acest segment în arhivele Muzeului „George Enescu” din Bucureşti. În vizorul autorului intră, pe rând: „Fantezia pentru vioară şi orchestră” (datează din 1896–1897), o partitură nesemnată şi neterminată, fără o individualitate stilistică bine conturată, prima parte a „Concertului pentru pian şi orchestră” (1897), tinzând încă spre o paradigmă clasicisantă, cu anumite ecouri post-brahmsiene, variantele unei „Suite Roumanie” (1896), de luat în seamă pentru prezenţa unor „engrame” folclorice, „Suita pentru pian la patru mâini” (1898), reprezentând, stilistic, tot zona academică şi, în sfârşit, „Pastorale Fantaisie pour petit orchestre” (1899), ce se desfăşoară pe coordonate stilistice mult mai personale. Lucrările de şcoală ale lui George Enescu denotă o stăpânire suverană a formelor clasice, o admirabilă măiestrie în construcţia simfonică, un remarcabil simţ al particularităţilor scriiturii concertante şi camerale. Demersul pune în valoare evoluţia în timp a tânărului compozitor, maturizarea lui stilistică, schimbarea progresivă a opticii sale creatoare: de la preocuparea pentru exigenţele academice la un limbaj propriu, marcat de elemente ale folclorului românesc şi anunţând apariţia celor două „Rapsodii Române”. |
||||||
Cuvinte-cheie George Enescu, creaţie timpurie, elemente folclorice, evoluţie stilistică, exigenţe academice, stil individualizat, folclor românesc. |
||||||
|