Calitatea și inovația ca factor de competitivitate a țării
Închide
Articolul precedent
Articolul urmator
969 21
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-16 19:40
SM ISO690:2012
GRIBINCEA, Alexandru, SANDU, Maxim. Calitatea și inovația ca factor de competitivitate a țării. In: Creşterea economică în condiţiile globalizării: : modele de dezvoltare durabilă, Ed. 7th edition, 3-5 mai 2018, Chişinău. Chişinau, Moldova: Complexul Editorial INCE, 2017, Ediția 12, Vol.1, pp. 104-112. ISBN 978-9975-3171-1-5.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Creşterea economică în condiţiile globalizării
Ediția 12, Vol.1, 2017
Congresul "Creşterea economică în condiţiile globalizării"
7th edition, Chişinău, Moldova, 3-5 mai 2018

Calitatea și inovația ca factor de competitivitate a țării

JEL: L15, O33, Q25

Pag. 104-112

Gribincea Alexandru, Sandu Maxim
 
Universitatea Liberă Internaţională din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 17 noiembrie 2017


Rezumat

Actualitatea cercetării. La începutul sec XXI în Republica Moldova se formează activ orientarea vectorului economic de dezvoltare de la exportul de materii prime (preponderent agricole) spre cel inovațional. O semnificație deosebită au implementarea proiectelor, menite a satisface competitivitatea pe piețele internaționale cu produse similare / novative. Vectorul inovațional al dezvoltării entităților Republicii Moldova este imposibil fără sporirea calității și competitivitatea produselor pe piața internă și externă. Eficiența, fiabilitatea, calitatea și securitatea produselor – sunt factorii-cheie ai succeselui pe piața concurențială. Conceptul de sporire a eficiența, fiabilitatea, sporirea calității și securității produselor este propus în familia de standarde internaționale ISO 9000, primite în calitate de standarde naționale în multe țări. Fiabilitatea și securitatea produselor la fiecare etapă al ciclului de viață constituie un aspect calitativ al produselor, caracterizând capacitatea ei de a satisface necesitățile consumatorilor depistați și potențiali, părților cointeresate (stákeholder -ISO/IEC 15288:2008, ISO/IEC 29148:2011) și societății în general. Scopul cercetării constă în investigarea factorilor, care formează calitatea produselor/ serviciilor și competitivitatea lor pe piața mondială. Metodologia cercetării cuprinde metode analitice, comparative, statistice, inducție, deducție, previziune etc.  

At the beginning of the 21st century in the Republic of Moldova is actively formed the orientation of the economic development vector from the export of raw materials (predominantly agricultural) to the innovative one. Of particular significance are the implementations of projects aimed to satisfy the competitiveness on international markets with similar / innovative products. The innovative vector of the development of the Republic of Moldova's entities is impossible without increasing the quality and competitiveness of products on the domestic and foreign markets. Efficiency, reliability, product quality and security – are the key factors of success in the competitive market. The concept of enhancing the efficiency, reliability, rising the product quality and safety can be found in the ISO 9000 family of international standards, which serve as national standards in many countries. The reliability and security of products at every stage of the lifecycle is a qualitative aspect of products, characterizing its ability to meet the needs of identified and potential consumers, interested parties and society (stakeholders - ISO / IEC15288: 2008, ISO / IEC 29148: 2011). The aim of the research is to investigate the factors that shape the quality of products / services and their competitiveness on the global market. Research methodology includes analytical, comparative, statistical, induction, deduction, forecasting methods.

Cuvinte-cheie
calitate, inovaţie, creativitate, inspiraţie, exodul creierilor,

inovaţii in depăşire, ponderea hi-tech in export, reforme structurale și mentale