Cvartetul nr.1 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga între vechi și nou
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
556 2
Ultima descărcare din IBN:
2018-09-30 17:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
785.74(478) (2)
Muzică instrumentală. Muzică simfonică. Gruparea instrumentelor. Muzică pentru ansamblu (274)
SM ISO690:2012
CHICIUC, Natalia. Cvartetul nr.1 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga între vechi și nou. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2017, nr. 1(30), pp. 52-60. ISSN 2345-1408.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică
Numărul 1(30) / 2017 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831

Cvartetul nr.1 pentru instrumente cu coarde de Gheorghe Neaga între vechi și nou

Gheorghe Neaga's quartet no.1 for string instruments between old and new

CZU: 785.74(478)

Pag. 52-60

Chiciuc Natalia
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
Disponibil în IBN: 10 noiembrie 2017


Rezumat

Dintre toate opus-urile semnate de Gheorghe Neaga și dedicate cvartetului, „Cvartetul nr.1 pentru instrumente cu coarde” poate fi considerat o mostră reprezentativă în repertoriul autohton al ansamblurilor camerale. Apărut într-o perioadă în care genul de cvartet devine determinant pentru activitatea compozitorilor, acesta reprezintă o cumulare a realizărilor în activitatea componistică a autorului de până atunci. Deși este concepută miniatural, creația consacrată unei componențe clasice — două viori, violă și violoncel — conține un șir de imagini ale căror profunzime multilaterală este redată într-un caracter complex desfășurat între liric și grotesc. În structura tradițională de ciclu sonato-simfonic cvadripartit în care predomină tempo-ul Allegro, nivelul contrastului dintre cele patru părți tinde a fi considerat unul canonic, iar unitarietatea caracteristică ciclicității este asigurată de autor prin intermediul juxtapunerii a două dimensiuni. Prima este generată de tradițiile proprii genului de cvartet, în timp ce a doua dimensiune este determinată de tematism și de valorificarea acestuia după anumite principii provenite din folclor și legate de forma variantică.

Among all Gheorghe Neaga's quartet opuses, Quartet No.1 for string instruments can be considered a sample for the autochthonous repertoire of chamber ensembles. It appeared at a time when the genre of quartet became determinant for the composer’s work, it represents an accumulation of all the author's previous achievements in his composition activity. Although it is designed as a miniature, the quartet dedicated to a classical structure — two violins, viola and cello, contains a series of images whose complex multilateral character is shown between the lyrical and grotesque. In a classic quadripartite sonata-symphonic cycle, the structure which is dominated by the Allegro tempo, the contrast between the four parts tends to be considered a canonical one, and the unitary cyclical feature is done by the author through the juxtaposition of two dimensions. The first would be generated by its own quartet genre traditions, while the second dimension is determined by thematism and its usage according to some principles derived from folklore and related to the variant form

Cuvinte-cheie
repertoriu, cvartet, ciclu sonato-simfonic, sinteză